Bredere opzet nieuw Erasmusprogramma

De opvolger van het oude Erasmusprogramma heet Erasmus for All . Het is niet alleen gericht op studenten, maar op alle Europese jongeren. Het jubilerende internationale Utrecht Network heeft hierover donderdag een seminar.

Veel studenten konden de afgelopen jaren via het Erasmusprogramma van de Europese Unie een tijd studeren in het buitenland. Dat programma is nu bijna afgelopen en zal vanaf 2014 een nieuwe opzet krijgen. Het heet Erasmus for All en brengt verschillende bestaande programma's samen. Het programma is niet alleen gericht op hoger onderwijs. Ook mensen die bijvoorbeeld een traineeship willen doen, stage willen lopen buiten Europa of actief zijn als sporter kunnen daarvoor geld krijgen. Niet alleen studenten komen in aanmerking. Het is gericht op alle jongeren. Ook is er een speciaal programma voor internationale mobiliteit van docenten en onderzoekers.

De Europese Unie heeft in november 2011 een voorstel gemaakt voor het programma. Nu is het zaak om te kijken hoe de universiteiten het best kunnen profiteren van Erasmus for All. De Universiteit Utrecht doet dat deze week in een speciaal seminar, georganiseerd via het internationaal samenwerkingsnetwerk Utrecht Network. Hieraan nemen 31 universiteiten uit 28 landen deel. Het bestaat vanaf 1987 en kent verschillende uitwisselingsprogramma’s. Ter gelegenheid van het 25 jarig bestaan van dit netwerk komen de rectoren van de 31 universiteit deze week naar Utrecht en zullen onder meer discussiëren over gezamenlijke programma’s die passen binnen het nieuwe Erasmus for All. Zij willen kijken hoe de bestaande samenwerkingsprogramma's het best aansluiten bij de plannen van de Europese Unie.