Britse ranking: TU Delft meest internationale universiteit van Nederland

Op basis van data van de in september verschenen instellingenranglijst World University Ranking 2018 heeft THE woensdag een ranking gepubliceerd van ’s werelds meest internationale universiteiten. Naast het aandeel buitenlandse studenten en docenten telde het percentage wetenschappelijke publicaties met minstens één buitenlandse auteur mee en de reputatie van de universiteit in het buitenland.

Zwitserland voert lijst aan
Op basis van deze indicatoren, die elk voor 25 procent meewogen, voert Zwitserland de lijst aan, gevolgd door Hong Kong, Singapore, het Verenigd Koningrijk en Australië. Deze vijf landen herbergen samen de tien meest internationale universiteiten ter wereld. Ze staan volgens THE open voor buitenlandse studenten en wetenschappers, en hebben internationale samenwerking hoog in het vaandel.

Van alle Nederlandse universiteiten scoort de TU Delft het hoogst. De universiteit, nummer 63 in de jaarlijkse instellingenranglijst van THE, staat wat betreft internationalisering op positie achttien, gevolgd door de Rotterdamse Erasmus Universiteit op 42 en de Universiteit van Amsterdam op 62.

Maastricht voldoet niet aan minimumvoorwaarden
Ook de Nederlandse internationaliseringorganisatie Nuffic zette de meest internationale onderwijsinstellingen onlangs op een rij. Daarin stond de Universiteit Maastricht stijf bovenaan, met maar liefst 58 procent buitenlandse studenten.

Waar Nuffic alleen naar het aandeel internationale studenten keek, nam THE dus ook andere indicatoren mee in de berekening, zoals internationale reputatie. Phil Baty, verantwoordelijk voor de ranglijsten, zegt desgevraagd dat Maastricht net niet aan de minimumvoorwaarden voldeed om te worden meegenomen in de lijst. “Maastricht is een sterke, internationale universiteit maar onze algoritmes lieten het net niet toe. We moesten ergens een streep trekken.”

THE heeft bij de selectie ook gekeken naar de ligging van de instellingen. Dat Maastricht vlakbij de Belgische en de Duitse grens ligt, heeft de universiteit wellicht parten gespeeld. THE wilde voorkomen dat instellingen werden beoordeeld die toevallig door een gunstige ligging veel studenten uit een buurtland hebben en richtte zich op internationaal georiënteerde instellingen met een ‘global footprint’.

De Universiteit Maastricht wil niet reageren op de ranking.

Nederland in top-200 ‘meest internationale universiteiten’:

TU Delft18
EUR    42