Britse universiteiten stellen lage eisen aan Engels

Studenten van buiten de Europese Unie hoeven het Engels niet bijzonder goed te beheersen om toegelaten te worden tot een Britse universiteit. Twee op de drie instellingen legt de lat lager dan aanbevolen.

Dat meldt Times Higher Education. Op een veel gebruikte toets (de International English Language Testing System) zouden studenten een eigenlijk minstens een 6,5 moeten scoren, maar veel universiteiten nemen genoegen met een zes.

Soms is zelfs een 5,5 al voldoende. Volgens de samenstellers van de taaltoets is het niveau dan alleen goed genoeg voor vakgebieden waarin taal een minder belangrijke rol speelt, zoals veehouderij.

Leggen de universiteiten de lat misschien lager omdat buitenlandse studenten geld opleveren? Nee, denkt internationaliseringsorganisatie British Council, die de toets beheert en verspreidt. Want als studenten het onderwijs niet kunnen volgen, is dat geen goede reclame.