Buiten de spits naar college: vakbonden boos op NS

De NS schuift de problemen op het spoor te makkelijk op het bordje van het onderwijs, vinden FNV Jong en de Algemene Onderwijsbond. “Onacceptabel” vinden ze het dat topman Roger van Boxtel zijn best doet om studenten uit de spits te krijgen.

Door een gebrek aan materieel zitten de treinen sinds begin dit jaar erg vol. Dat is vervelend, erkende Van Boxtel deze week bij Nieuwsuur, maar er wordt aan gewerkt. Zo is hij in bespreking met hogescholen en universiteiten om te kijken of studenten en docenten iets meer buiten de spits kunnen reizen.

Een wens die onderwijsminister Bussemaker al sinds haar aantreden koestert, omdat het de ov-studentenkaart veel goedkoper zou maken waardoor er meer geld overblijft voor het hoger onderwijs. Er is zelfs al een taskforce aan de slag geweest die heeft gekeken wat de mogelijkheden zijn om studenten te verleiden buiten de spits te reizen.

Maar FNV Jong en AOb willen daar niets van weten. Ze roepen Bussemaker op om zich hard te maken voor de belangen van studenten en docenten. FNV Jong-voorzitter Esther Crabbendam: “Net na het invoeren van het leenstelsel denkt de NS nu even de lestijden te verbouwen zodat een bijbaan er ook niet meer in zit. Gaat Van Boxtel dan onze studiekosten betalen?”

Volgens bestuurslid Douwe van der Zweep van de AOb “is er in het hoger onderwijs geen geld om ‘s ochtends lokalen leeg te laten staan omdat het de NS beter uitkomt”.