Bus 12 blijft toch langs Ledig Erf rijden

Bus 12 gaat vanaf 2 juli niet door de Albatrosstraat rijden. De leefbaarheid van de straat zou in het geding komen door het intensieve busvervoer.

Voor ov-reizigers naar De Uithof verandert er komende zomer het nodige. Bus 12 start per 2 juli vanaf de Jaarbeurszijde van het Centraal Station, vanwege de aanleg van de tramlijn naar De Uithof. De bus gaat ook via de andere kant van het spoor naar De Uithof rijden en de halte aan de Bleekstraat komt te vervallen.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat bus 12 vanaf deze zomer door de Albatrosstraat naar de Venuslaan zou rijden, om vervolgens via Stadion Galgenwaard naar de campus door te rijden. Maar na een recente inspraakronde is toch anders besloten. De bus zal de huidige slinger langs Ledig Erf blijven maken.

Zo gaat bus 12 vanaf 2 juli rijden. Klik op de afbeelding voor een grotere versie van de kaart.

De Albatrosstraat wordt op verzoek van de gemeente gemeden. Volgens een woordvoerder van U-OV omdat de leefbaarheid van de straat in het geding zou komen. “De route is niet ideaal voor een hoogfrequente buslijn met dubbelgelede bussen, en de emissienormen en het geluidsplafond zouden overschreden worden bij deze routewijziging.”

De halte aan de Bleekstraat wordt bij deze routewijziging nog steeds overgeslagen. De eerste halte na het station wordt halte Sterrenwijk, ter hoogte van het IBB-complex. Het is niet mogelijk om een andere tussenhalte in te passen, meldt U-OV.

De route via Ledig Erf is volgens U-OV sneller dan die via de Albatrosstraat. Dit omdat de route via de Vondellaan en Albatrosstraat door brugopeningen en filevorming vaker vast staat. Wel is de nieuwe busroute circa 1 minuut langer dan de huidige busroute, die via de centrumkant van het spoor loopt.

Bus 12 blijft tot medio 2018 vanaf de Jaarbeurszijde van het Centraal Station rijden. Daarna verdwijnt de buslijn, en rijdt er een tram naar De Uithof.

De drukte op lijn 12, zo verwacht U-OV, wordt vanaf september groter doordat 10.000 studenten van de Hogeschool Utrecht verhuizen van de Daltonlaan in Rijnsweerd naar De Uithof.