Campuscolumnist gezocht met brede blik op de universiteit

De Universiteit Utrecht start deze week de zoektocht naar een nieuwe campuscolumnist. Welke UU’er volgt Frank Gerritse op en brengt de universiteit het komend jaar scherp in beeld? De winnaar ontvangt het Erik Hardeman-stipendium van 1000 euro.

Het is soms belangrijk om daarbij verder te denken dan het ego en een kleine stapje terug te doen om een ander ook wat te gunnen. Al was het maar omdat anderen jou dan ook weer eens iets gunnen. Zwart op wit klinkt het bijna idioot, zo vanzelfsprekend is het eigenlijk. Toch zit er in elke groep altijd wel iemand die ten alle tijden, rücksichtslos voor het eigen gewin gaat. Het type dat altijd vooraan zit en nog voor de docent zijn vraag heeft afgemaakt het antwoord al door de zaal roept. Of vragen stelt die beginnen met ‘is het niet zo dat..?’ en dan uit het hoofd een halve pagina uit het boek citeren. Niet zozeer om daadwerkelijk een vraag te stellen, maar vooral om eigen kennis te etaleren.

Een fragment uit de column That’s the question van campuscolumnist Frank Gerritse. Deze masterstudent Geneeskunde schreef het afgelopen jaar elke twee weken een column voor DUB waarin hij de universiteit op scherp zet. De ene keer gaf hij een hilarisch verslag van een algemene ledenvergadering (ALV) van een niet nader te noemen studievereniging, de andere keer een haarscherp inkijkje in de wetenschappelijke mores, ook binnen het ziekenhuis. Hij durft ook op basis van zijn eigen ervaring de kwaliteit van de researchmaster ter discussie te stellen.

DUB zoekt voor 2014 een nieuwe campuscolumnist. UU’ers kunnen tot 1 december twee columns insturen. Een jury beoordeelt vervolgens wie zich de nieuwe campuscolumnist mag noemen.

De nieuwe campuscolumnist wordt bekendgemaakt tijdens de nieuwjaarsreceptie van het College van Bestuur in januari. Daaraan verbonden is het Erik Hardeman-stipendium van 1000 euro. Hardeman publiceerde jarenlang de wekelijkse column Schreef in het Ublad. Vanuit de studentensociëteit, de bestuurskamer van het college of het Instituut voor Raeto-Romaanse talen en culturen werd op een originele manier het universitaire leven belicht. Een tikje vilein, maar altijd met een vleugje humor.

Volledige vrijheid
De campuscolumnist krijgt de volledige vrijheid om gevraagd en ongevraagd columns te publiceren. De enige eis is dat de tekst een relatie met het universitaire leven of de universiteitsstad Utrecht moet hebben. De columns kunnen bespiegelingen vanuit de collegebanken zijn of gaan over belevenissen in een studentenhuis. Maar ook publicatiedruk van een onderzoeker of worstelingen met de bureaucratie binnen een opleiding kunnen onderwerpen zijn. Een columnist kan de actualiteit als uitgangspunt nemen, maar hij of zij kan ook focussen op opvallende zaken uit de dagelijkse praktijk.

Op DUB krijgt de campuscolumnist een vast podium. Elke twee weken schrijft hij of zij een column. Maar daarnaast kan de campuscolumnist ook gevraagd worden voor andere universitaire activiteiten. Denk aan lezingen van Studium Generale, een lustrumbijeenkomst van een studievereniging of een culturele zondag op de universiteit.

Tijdens de officiële presentatie van de campuscolumnist tijdens de nieuwjaarsreceptie zal de nieuwe campuscolumnist zijn of haar winnende column voordragen.

Meedoen
Alle studenten en medewerkers die op 1 januari 2014 aan de Universiteit Utrecht verbonden zijn, kunnen meedoen. Ook voor studenten die in de loop van 2014 afstuderen, staat deelname vrij.

Om mee te dingen naar de titel van campuscolumnist moet je twee columns insturen. De columns moeten het universitaire leven verrassend onder de loep nemen en mogen niet langer zijn dan 500 woorden. Stuur de columns vóór 1 december naar m.j.agterberg@ uu.nl.

Een deskundige jury zal alle inzendingen anoniem bekijken. In de jury zitten:

• Fabian Stolk, universitair docent Moderne Letterkunde bij het departement Nederlandse Taal- en Letterkunde en voormalig jurylid van onder meer de Academica Literatuurprijs en de C.C.S. Croneprijs.
  • Rutger Bregman, aan de UU afgestudeerd historicus en columnist bij onder meer de Volkskrant en werkzaam bij de website De Correspondent.
  • Marieke Merriënboer, directeur van het universitaire cultureel centrum Parnassos.
  • Vrouwkje Tuinman, alumna Algemene Letteren en Muziekwetenschappen en auteur van boeken als Buurvrouw en de Rouwclub.
  • Dieudonnée van der Willige, promovenda celbiologie, de eerste campuscolumnist in 2012 en columnist in de Utrechtse editie van de Telegraaf.
  • Ries Agterberg, hoofdredacteur van DUB.

1000 euro
De campuscolumnist krijgt een speciaal Erik Hardeman-stipendium van 1000 euro. Hiervoor schrijft de campuscolumnist gedurende één jaar minstens eens per twee weken, op vaste, afgesproken tijden een column voor DUB.

Vragen
Als er vragen zijn over de campuscolumnist, kunnen die gesteld worden aan Ries Agterberg: m.j.agterberg@uu.nl.

Workshop column schrijven
Voor wie graag wil meedoen maar een zetje in de rug nodig heeft, organiseert DUB een gratis workshop Columns Schrijven. Deze wordt gegeven door Anneke Laverman, die ook voor Parnassos cursussen creatief schrijven en bloggen verzorgt. De workshop is op donderdag 7 november van 13 uur tot 16 uur. Je kunt je hier aanmelden. Er is plaats voor maximaal 20 deelnemers.