Casa Confetti in top 10 mooiste studentencomplexen ter wereld

Studentenhuizen zijn niet altijd smerig en klein, bewijst de top tien van mooiste studentenwoningen ter wereld. ‘Casa Confetti’ in De Uithof en ‘Klimmuur Campagneplein’ op de campus van de TU Twente staan in de erelijst.

“Het is bijna een overgangsrite om een tijdje een steriele kamer met de omvang van een schoenendoos te moeten verdragen. Maar wat als je studentenkamer inspirerend is, in plaats van deprimerend?”, schrijft het Amerikaanse cultuurblog Flavorwire. De website zocht daarom naar de tien “meest stimulerende studentenhuizen op deze planeet”.

De studentenflat aan het Twentse Campagneplein verdient volgens de Amerikanen een vermelding vanwege de dertig meter hoge klimmuur tegen de zuidwand. Verder heeft het gebouw een supermarkt en een daktuin. Het felgekleurde Casa Confetti in Utrecht, met zijn schommels en ligstoelen, vindt de blog “gewoon leuk”.

De twee gebouwen zijn in bijzonder gezelschap. In de top tien staan bijvoorbeeld ook studentenwoningen in Arizona die aan nomadententen doen denken, en een complex in Kopenhagen met twee muziekruimtes, een fitnessruimte en een eigen basketbalveld.