CDJA optimistisch: de basisbeurs komt terug

Foto DUB

Het bestuur van het CDA ontraadt de resolutie die het CDJA heeft ingediend. Het regeerakkoord gaat inderdaad minder ver dan het CDA-verkiezingsprogramma, waarin staat dat de basisbeurs opnieuw moet worden ingevoerd voor bachelorstudenten. Maar een halvering van het collegegeld voor eerstejaars was volgens het bestuur het maximaal haalbare.

De CDA-jongeren laten zich niet ontmoedigen, integendeel: “Ook bij het vorige partijcongres, toen het studentenreisproduct uit het verkiezingsprogramma dreigde te verdwijnen, kregen we veel steun”, zegt CDJA-bestuurslid Klaas Valkering. “En dat terwijl we amper lobby hadden gevoerd.”

Ook nu is er volgens hem veel sympathie voor het CDJA-standpunt. “Tal van partijprominenten hebben steun toegezegd en willen zaterdag het woord voeren over dit onderwerp. Ook sommige Kamerleden van het CDA, die officieel niet mogen meediscussiëren op het congres, hebben laten weten dat ze vóór onze resolutie zullen stemmen.

Het verwondert hem niets: “De discussie over de basisbeurs raakt het hart van de christendemocratische waarden.” Jongeren met een functiebeperking of uit arme gezinnen durven volgens het CDJA minder snel te gaan studeren. “Dat is voor veel CDA-leden onaanvaardbaar en heus niet alleen voor ouders met studerende kinderen.”

Het zou volgens hem niet de eerste keer zijn dat een nieuw kabinet terug moet naar de onderhandelingstafel omdat een partijcongres niet instemt met een regeerakkoord. In 2012 nog keurden de VVD-leden de inkomensafhankelijke zorgpremie af. “Iets vergelijkbaars kan nu ook bij het CDA gebeuren.”

Mocht het allemaal toch niet lukken, dan blijven de CDA-jongeren niet op hun handen zitten. “Dan gaan we bijvoorbeeld de hoogte van de aanvullende beurs ter discussie stellen en zullen we elke kans aangrijpen om onze mening te laten horen. Maar vooralsnog gaan we ervan uit dat het zaterdag gaat lukken.”