Centrumgebouw Noord heet nu Sjoerd Groenmangebouw

Het Centrumgebouw Noord heeft sinds donderdag een nieuwe naam: het Sjoerd Groenmangebouw. Groenman was in Utrecht decaan en rector.

De nieuwe naam werd afgelopen donderdag bekendgemaakt, precies 100 jaar na de geboorte van Groenman (1913-2000). Socioloog Groenman werd in 1948 in hoogleraar in Utrecht. Hij doceerde in de jaren vijftig ook in Amsterdam en Leiden.

Groenman was de eerste decaan van de faculteit Sociale Wetenschappen, die dit jaar haar 50ste verjaardag viert. Tussen 1971 en 1976 was Groenman rector magnificus in Utrecht.

Met de verhuizing van Psychologische Functieleer naar het Langeveldgebouw (tot vorige week zat die afdeling in het Van Unnikgebouw) is de faculteit Sociale Wetenschappen nu verdeeld over twee gebouwen. De maatschappijwetenschappers (sociologen, antropologen) zitten in het Sjoerd Groenmangebouw, de gedragswetenschappers (psychologen, pedagogen) aan de overkant, dat vernoemd is naar de pedagoog Martinus Langeveld.