China: separatisten mogen niet afstuderen

Studenten aan de Chinese universiteit van Sinkiang mogen geen radicale politieke ideeën hebben. Als ze de afscheidingsbeweging van Oeigoeren steunen, kunnen ze niet afstuderen.

In de regio Sinkiang wonen zo’n negen miljoen Oeigoeren, bijna de helft van de bevolking. Ze zijn sterker verwant aan Turken dan aan Han-Chinezen, die de overgrote meerderheid van China vormen. Een deel van hen streeft naar onafhankelijkheid van China.

Dat gaat er niet altijd vreedzaam aan toe. In 2009 kwamen tweehonderd mensen om het leven bij rellen. En onlangs ontplofte in Peking een auto op het Plein van de Hemelse Vrede, waarbij de drie inzittenden en twee passanten omkwamen. China beschuldigt Oeigoerse separatisten van de aanslag.

Volgens persbureau Reuters voltrekt de strijd zich nu ook aan de universiteit. Een lokale functionaris van de communistische partij vindt dat studenten met verkeerde overtuigingen absoluut niet mogen afstuderen. De collegevoorzitter van de universiteit is het daarmee eens en spreekt van een ideologische veldslag zonder kruitdampen.

Oeigoeren maken zich zorgen over de strengere regels voor studenten. Studenten kregen altijd al politieke les, maar nu is een voldoende niet meer genoeg. Ze moeten ook hun trouw aan de Chinese regering bewijzen.

Tags: china | oeigoeren