Code Rood: medewerkers en studenten UU moeten binnen blijven

De boom bij de Padualaan is inmiddels opgeruimd. Foto Bas Koppe

Vanwege de westerstorm die over het land trekt, is er vandaag geen aanwezigheidsplicht bij de universiteit. "Alle activiteiten gaan wel door, maar studenten die niet naar hun college of tentamen kunnen komen, kunnen een beroep doen op overmacht", laat de universiteit op de website weten.

Daarnaast stuurde de universiteit ook een mail naar alle studenten en medewerkers met de oproep om tussen 10.00 uur en 13.00 uur niet op pad te gaan. Tussen die tijden geldt Code Rood voor de hele provincie Utrecht. "De universiteit adviseert medewerkers en studenten niet op pad te gaan tijdens Code Rood. Studenten kunnen zich dan ook beroepen op de zogeheten 'Overmachtsregeling' bij hun eigen faculteit. Hiervoor is geen administratieve bewijslast nodig", is er in de mail te lezen.

Boom omgevallen op busbaan #uithof pic.twitter.com/PFYLZcfh7U

— inge blauw (@ingblauw) January 18, 2018

Dat het niet veilig is, blijkt bij een rondgang in De Uithof. Bij de bushalte bij de Padualaan viel een boom om en belandde deels op de busbaan. Inmiddels is de boom opgeruimd en afgevoerd. Bij de universiteitsbibliotheek liet een plaat aan de buitenkant van het gebouw los. Deze plaat viel bijna op een aantal auto's die de parkeergarage op de Cambridgelaan binnen reden.

De harde wind heeft niet alleen De Uithof in z'n greep. Hoogleraar Ingrid Robeyns ziet vanuit haar werkkamer in de Utrechtse binnenstad de dakpannen door de lucht vliegen en “met een smak op de grond in stukken uiteen spatten. Het is afgezet, maar toch blijven er studenten door de straat lopen, wellicht zich niet bewust van de risico's.” In Rotterdam kunnen mensen op het terrein van de Erasmus Universiteit nauwelijk rechtop blijven staan en in Amsterdam is een dak van een gebouw afgewaaid.

In de verschillende gebouwen van de UU wordt omgeroepen voorlopig niet de straat op te gaan vanwege de storm. "Er waait vanalles over straat en dat kan gevaarlijk zijn", zegt de man van security. Niet alle studenten volgen zijn advies op.

De hogescholen van Amsterdam en Rotterdam geven aan dat de gebouwen open blijven en het onderwijs vandaag doorgaat. De Hogeschool Rotterdam adviseert om "voorrang te geven aan de persoonlijke veiligheid. Voel je vrij om daarin je eigen afweging te maken.” Ook de HvA raadt iedereen aan voorzichtig te zijn.

Bij de IBB ziet een bewoner een Dixie voorbijglijden over het fietspad

Dat een dixie verandert in een levensgevaarlijk projectiel #storm pic.twitter.com/jPLA5IUdsB

— Ivo Evers (@IvoEvers) January 18, 2018

Tags: storm