College van Bestuur kiest met Duisenberg voor sterkere positie binnen politiek

VVD´er Pieter Duisenberg (links) in debat met CDA´er Michel Rog (rechts) enkele jaren geleden

De raadsleden wilden met het college in gesprek over de benoeming van Duisenberg tot nieuwe voorzitter van de VSNU, de koepelorganisatie van alle 14 Nederlandse universiteiten, omdat zij van mening waren dat hij uitspraken heeft gedaan die niet stroken met de belangen van de Universiteit Utrecht. Studentenraadslid Sven Rouschop noemde zijn uitspraken over pretstudies en het feit dat het geld dat vrijkomt door de afschaffing van de basisbeurs zou moeten doorstromen naar technische studies. “In Utrecht hebben wij een redelijk aanbod "pretstudies" en daar zijn wij trots op. En een technische universiteit zijn wij daarbij niet”, wierp Rouschop het bestuur voor de voeten. De universiteitsraad vroeg zich daarom af wat de reden was om desondanks in te stemmen met de benoeming van Duisenberg.

Universiteit verliest voet aan de grond
Dat er toch werd ingestemd met de benoeming van VVD’er Duisenberg heeft verschillende redenen legde rector Bert van der Zwaan uit. “In de politiek verliezen we als universiteiten voet aan de grond. Als we de komende vijf jaar het politieke spel niet goed spelen, dan zouden we schrale tijden tegemoet kunnen gaan. Daarom is de opdracht gegeven om de best mogelijke vertegenwoordiger van de universiteit in de politieke arena te zoeken. En elke politicus neemt een verleden mee.”

Volgens Van der Zwaan was het “bestuurlijk ongewenst” om de uitkomst van de commissie meteen de nek om te draaien. “Ik ken hem persoonlijk en heb hem in vierkante bewoordingen uitgelegd dat ik het niet eens ben met zijn opmerkingen over pretstudies.” Ook het feit dat Duisenberg “het overgrote deel van de wetenschappers te links” noemde en naar aanleiding daarvan een onderzoek wilde of politieke kleur tot bevooroordeeld onderzoek leidt, schoot de rector in het verkeerde keelgat. Van der Zwaan benadrukte echter dat Duisenberg een uitstekend politicus is, een groot netwerk heeft, aangetoond heeft diep te gaan voor het onderwijs en kennis van zaken heeft. De politieke ideeën van Duisenberg mogen geen rol spelen in zijn werk als voorzitter van de VSNU, aldus Van der Zwaan. “De universiteiten zijn zijn opdrachtgever. Hij is goed in de politiek en wij in het onderwijs en onderzoek.”

U-raadslid Rouschop reageert dat hij het antwoord vanuit het College van Bestuur kan begrijpen. “Het is vrij helder geformuleerd.” “Echter stelt hij dat dit niet betekent dat de raadsleden het gesprek met Duisenberg zelf anders ingaan. Dit gesprek hopen zij te voeren op 10 oktober als Duisenberg de UU bezoekt als onderdeel van zijn inwerkprogramma. “Dan zullen wij onze zorgen nog een keer uitspreken.”

Tags: vsnu