Contract cateraar Oud London Academiegebouw wordt niet verlengd

Dies-diner in de Aula van het Academiegebouw gecaterd door Oud London, Bas van Hattum

Oud London is al jaren de cateraar van het Academiegebouw, de Faculty Club en het Universiteitsmuseum. Het huidige contract dat een duur van vijf jaar heeft, loopt eind 2017 af. Er was nog de mogelijkheid om het contract te verlengen, maar de partijen konden niet tot een nieuwe afspraak komen.

Probleem bij de onderhandelingen voor een verlenging is de onzekere toekomst van de cateringlocaties, zeggen zowel Merijn Smelt van de UU en Erik van Dijk van Oud London. Smelt: "De panden waar Oud London de catering verzorgt, staan op de nominatie om langdurig verbouwd te worden."

Het Universiteitsmuseum gaat begin 2018 voor minimaal een jaar dicht. En hoewel op dit moment nog niet bekend is wanneer, gaat ook het Academiegebouw grondig verbouwd worden. Smelt: "Dat zorgt voor een bijzondere complicatie, want het contract met de cateraar gaat uit van eigen winst en risico. Als een pand dicht gaat, wordt er niets verdiend.” Erik van Dijk van Oud London bevestigt de woorden van Smelt. "De toekomst biedt te veel onzekerheden om het huidige contract te verlengen."

Aan de kwaliteit van de catering ligt het dan ook niet, zegt Smelt. "Uit het klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat de klanten heel tevreden zijn over Oud London."

Oud London werd in 2002 de cateraar van het Academiegebouw. Later volgde het Universiteitsmuseum. De samenwerking met de Universiteit Utrecht kent dus al een lange geschiedenis. Op de twee locaties is er een bezetting die samen goed is voor ongeveer 15 voltijders.

Wie de nieuwe cateraar wordt, is nog onbekend. Smelt: “We zijn nu bezig een aanbesteding te schrijven. We zoeken de beste partycateraar. In het Academiegebouw is 90 procent van de catering voor promoties, oraties en andere feestelijke bijeenkomsten met gasten van buiten de universiteit. In het museum komen vooral veel mensen van buiten, vandaar een partycateraar. Het is een uitdaging om deze te vinden gezien de verbouwingen die op stapel staan.”

Alle cateraars mogen zich inschrijven op de aanbesteding, dus ook Oud London. Van Dijk: “De vorige keer liep ons contract ook af en was er weer een nieuwe aanbesteding. Daar hebben we op ingeschreven en gewonnen. Dus wie weet blijven we wel.”

Mocht een andere cateraar winnen, dan zal deze hoogstwaarschijnlijk de personeelsleden van Oud London overnemen, dat is heel gebruikelijk in de horecawereld.