Contract cateraar Sodexo met drie jaar verlengd

Een horecaformule van Sodexo in 2013: wokken in het Educatorium, foto DUB

Normal 0 21 false false false NL X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:Verdana; mso-ascii-font-family:Verdana; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Verdana; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;} Nadat de Universiteit Utrecht besloot om de catering uit te besteden, werd Sodexo de nieuwe bewoner van de kantines. Dit eerste contract voor een periode van vijf jaar loopt deze zomer af. De UU heeft het contract onlangs met drie jaar verlengd.

“De start van Sodexo als onze cateraar verliep niet helemaal vlekkeloos, maar het vertrouwen in het bedrijf is gegroeid. Zeker het laatste anderhalve jaar zien we dat Sodexo de dynamiek van de universiteit echt in de vingers heeft gekregen”, zegt Merijn Smelt van het Facilitair Service Centrum.

Hij doelt hiermee onder meer op de tijdelijke concepten. Zo was er een stand met kip en onlangs nog met taco’s. “Daarmee gaat Sodexo verder dan cateren. Het is een horecaformule waarvoor klanten bereid zijn in de rij te gaan staan.” Ook de samenwerking van de cateraar met GreenOffice valt onder het kopje ‘daar zijn we heel tevreden over’. “De cateraar is bereid mee te denken en mee te bewegen. Dat stellen we op prijs.”

Nieuwe afspraken
Met de verlenging van het contract zijn er ook nieuwe afspraken gemaakt met het internationale bedrijf. “De samenwerking met GreenOffice blijft. Ook zoekt Sodexo toenadering met regionale partijen om bijvoorbeeld groenten en fruit af te nemen en zal Sodexo meer gaan samenwerken met foodtrucks zoals ook nu al het geval is in de Geohoek.”

Gekozen is om het contract niet met één maar meteen met drie jaar te verlengen. “We willen hiermee niet alleen ons vertrouwen in Sodexo uitspreken, maar ook graag rust op dit vlak met de naderende openingen van de kantines in het Minnaertgebouw en de Geotoren. Daar moeten niet alleen wij als universiteit maar ook de cateraar in investeren.”

Wanneer de medewerkers en studenten in de noordwesthoek hun nieuwe kantines krijgen, is nog niet duidelijk. Een meer precies antwoord dan ‘na de zomer ’is niet te geven. “We zijn afhankelijk van de bouwers.” Het kantoorpand van de Geo’s krijgt een kantine, net als het Minnaertgebouw. Het restaurant komt voor de studenten op de eerste verdieping. Achter de letters van het gebouw komt een café van Sodexo met een andere “look and feel” dan Goliath of Gutenberg. “Maar daar mag ik nog niets over zeggen, dat wordt een verrassing.”

Gedwongen winkelnering is voorbij
De studentgeleding merkte tijdens de afgelopen vergadering van de Universiteitsraad op dat zij graag eerder geïnformeerd hadden willen worden over de contractverlenging met Sodexo. Nu moesten ze dat uit interne berichtgeving lezen tegelijkertijd met de andere medewerkers van de UU.

Ze hadden graag van tevoren willen weten welke afspraken er met de cateraar zijn gemaakt. Wel gaven ze aan blij te zijn dat studieverenigingen eten en drinken bij andere partijen mogen inkopen. Ze zijn, zo zegt Merijn Smelt,  nog wel steeds verplicht om een offerte bij Sodexo op te vragen bij activiteiten buiten de eigen ruimtes, maar mogen hun inkopen elders doen als dat goedkoper is.

Tags: kantine | sodexo