Controversiële spreker Ann Coulter toch niet naar Berkeley

Ann Coulter. Foto via Flickr, door Gage Skidmore

Eerder liet het universiteitsbestuur weten uit veiligheidsoverwegingen geen goede locatie te kunnen vinden voor het evenement. Daarop zwoer Coulter de toespraak op donderdag alsnog te houden, veiligheidsrisico of niet.

Die belofte maakte ze uiteindelijk niet waar: de groepen die haar hadden uitgenodigd trokken zich uit onvrede met de universiteit terug, omdat die hun eisen niet op tijd zou hebben ingewilligd. Hierop haalde ook Coulter bakzeil.

In Berkeley was het donderdagmiddag desondanks onrustig. Tot een confrontatie tussen demonstranten zoals twee weken geleden kwam het volgens de politie niet. Wel werden er vijf demonstranten opgepakt.

Nicholas Dirks, rector van UC Berkeley, liet in de New York Times weten de onrust rondom de instelling te betreuren. Volgens hem is de toekomst van de liberale democratie in gevaar als universiteiten het middelpunt worden van geweld.

De conservatieve jongerenorganisatie Young America’s Foundation stapte afgelopen maandag naar de rechter. De universiteit zou volgens de studenten “de vrijheid van meningsuiting onderdrukken” door rechtse sprekers als Coulter niet welkom te heten.