Dare to be Grey kanshebber op universitaire studentenprijs

De projectkamer van Dare to be Grey aan de Drift. Foto: Maarten de Leeuw

De Utrechtse studentencampagne tegen extremisme Dare to be Grey is een van de genomineerden voor de jaarlijkse UU-prijs voor maatschappelijk betrokken studenten. Er zijn drie kanshebbers.

Binnen Dare to be Grey proberen 21 studenten via social en andere media aandacht te vragen voor de grijze tinten in de debatten over de vluchtelingenproblematiek, de islam en het terrorisme. Ook maakten zij een toernee langs verschillende Nederlandse steden waarvan filmpjes op hun Facebookpagina verschenen. Deze week werd de campagne in de VS uitgeroepen tot de winnaar van een wereldwijde wedstrijd van Facebook en het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.

Het initiatief, vertegenwoordigd door boegbeeld Jorrit Steehouder, masterstudent Internationale Betrekkingen, maakt nu kans op de Studentenprijs Bijzondere Maatschappelijke en Bestuurlijke Verdiensten van de UU. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt tijdens de opening van het Academisch Jaar en bestaat uit een geldbedrag van 1500 euro en een beeldje.

Ook Milad Tannazi maakte aanspraak op de Studentenprijs. De farmaciestudent nam samen met SUMMA-student Hosseen Sadeghi het initiatief om het Avicenna Excellence Program op te zetten. In dat multidisciplinaire honourstraject gaan studenten vanuit verschillende studies samen met bedrijven en maatschappelijke instellingen op zoek naar innovatieve oplossingen voor problemen in de gezondheidszorg.

De derde kanshebber is rechtenstudent Antoine Steenkamer. Hij is mede-oprichter van Spelendergrijs. Dat is een landelijk initiatief waarbij talentvolle studenten gekoppeld worden aan verzorgings- en verpleeghuizen. De studenten verzorgen muziekoptredens, lezingen of uitstapjes voor de bewoners.

Er waren dit jaar tien voordrachten voor de studentenprijs. In totaal waren er 38 studenten betrokken bij deze initiatieven.