De UIT is aan: feesten met een beetje alcohol

De UIT-dagen begonnen in TivoliVredenburg, dat voor de tweede keer het centrale punt vormt voor de nieuwe studenten. Dit jaar was er plek voor 4000 studenten, 200 meer dan vorig jaar. Toch waren er ook dit jaar meer aanmeldingen dan plekken.

Het aantal masterstudenten dat de UIT loopt, groeit gestaag. In 2016 zijn dat er zestig. Zij krijgen een ‘eigen’ mastermentorgroep.

Daarnaast doen er tien internationale studenten mee. Een klein aantal, weet Viviën Bonke, projectleider van de UIT-dagen. ”Wij hebben ons dit jaar niet specifiek op deze groep geconcentreerd, mede omdat veel van de buitenlandse studenten nog niet gearriveerd zijn.” Toch zijn er andere steden, zoals Tilburg en Maastricht, waar de introductie van buitenlandse en Nederlandse studenten samengaat. Maar ze verwacht dat de universiteit daar in de toekomst ook meer op zal gaan focussen.

Botenparade
Ten opzichte van vorig jaar is de grootste wijziging in het programma de afschaffing van de straatparade, waarbij Utrechtse studentenvereniging zich al rijdend voorstellen. Volgens persvoorlichter Ties de Theije wilde het College van Bestuur "graag eens iets anders zien", deels dankzij klachten vorig jaar over alcoholmisbruik. De straatparade is vervangen door een botenparade en op de boten is alcohol verboden.

Alcoholbeleid
Het is een voorbeeld van de spagaat waarmee waar het UIT-bestuur te kampen heeft. Aan de ene kant staan de introductiedagen in het teken van feesten en het begin van je studententijd, maar aan de andere kant is het alcoholbeleid strikt en wordt steeds benadrukt dat er niet teveel gedronken mag worden.

Gedurende de opening wordt het strikte alcoholbeleid nogmaals aangestipt. Bij binnenkomst krijgen studenten onder de 18 een zwart bandje, studenten die ouder dan 18 zijn moeten dat met een ID-kaart bewijzen.

Alcohol schenken of geven aan eerstejaars onder de achttien is ten strengste verboden. Het UIT-bestuur controleert scherp, zo wordt de eerstejaars voorgehouden, en ook de gemeente Utrecht voert haar controles op. En word je toch betrapt? Dan ben je niet langer welkom.

Ondanks het strikte alcoholbeleid werd de bierprijs in TivoliVredenburg voor de UIT-feestjes verlaagd van 2,70 naar 2 euro. Het Trimbos Instituut liet vorige week in het Utrechts Nieuwsblad optekenen het ‘jammer’ te vinden dat "juist de UIT-organisatie meewerkt aan het goedkoper aanbieden van alcohol." En dat terwijl de site wel goede informatie geeft over een verantwoord alcoholverbruik.

‘Work hard, play hard’
De meeste studenten houden zich niet bezig met het alcoholbeleid. Lars, die de opleiding tot leraar scheikunde aan de HU gaat volgen, is de eerste student die binnenkomt en hij wordt door de aanwezige UIT-helpers met luid gejuich ontvangen. En hoewel hij nog niet van plan is zijn huidige woonplaats te verruilen voor de Domstad kijkt hij ernaar uit Utrecht te verkennen.

Kimberley is wél verhuisd naar haar nieuwe studentenstad. “Ik kijk heel erg uit naar de komende dagen. Veel nieuwe mensen leren kennen, feestjes bouwen en lekker gek doen.”

Van Lars en Kimberley wordt wél het nodige geduld gevraagd. Ruim een half uur later dan gepland mogen acrobaten de UIT officieel openen. Daarna is er ruimte voor een serieuze noot als Marjan Oudeman en Jan Bogerd, voorzitters van respectievelijk de universiteit en de hogeschool, de nieuwe studenten toespreken. “Vind de juiste balans tussen studie en plezier”, aldus Oudeman. Bogerd geeft zijn motto mee: “Work hard, play hard!”

Na de opening, waarbij vooral het optreden van de Utrechtse Studenten Big Band met hun UIT-lied enthousiast werd ontvangen, is het tijd voor de nieuwe studenten om zich naar het Wilhelminapark te begeven. Hier wachten hun UIT-mentoren hen op. Een van hen is Mia, die zelf nooit de UIT liep maar er als mentor veel zin in heeft. Lachend: "Ik verwacht aan het eind van de week vooral heel moe te zijn!"