De Uithof als autarkie, kan dat?

Voor het kunstproject bedacht Smets een scenariospel waarin er een virtueel hek om De Uithof wordt geplaatst. Stel er kan niemand meer in of uit De Uithof, hoe gaan alle mensen die er dagelijks studeren, werken en wonen dan overleven? Over dit onderwerp zullen volgend jaar verschillende workshops en lezingen worden georganiseerd.

“We wilden een hedendaags kunstproject bedenken voor Utrecht Science Park dat in de openbare ruimte van De Uithof past. Wat ons opviel is dat er in De Uithof van alles maar één voorziening is: één supermarkt, één restaurant en één sportschool. Het is een soort monocultuur, terwijl er zo’n 70.000 mensen per dag komen. “Op de campus zijn nu alleen maar grote bedrijven gevestigd, dit wordt in het spel, met als thema schaarste, juist omgekeerd”, legt Smets uit.

Het project is gericht op internationaal kunstpubliek, de stad Utrecht en alle studenten, medewerkers en bewoners van De Uithof. Iedereen kan ook meedoen door ideeën en alternatieven te pitchen. Ook zal Smets verschillende kunstenaars, ontwerpers en architecten verzamelen om mee samen te werken.

De kunstenaar is nu bezig met het maken van een programma voor april. “In januari zullen er concrete plannen zijn”, aldus Smets. Het project zal om te beginnen één jaar duren.