De Vrije Student wil dat College van Bestuur voortaan slaapt in een hostel

Van links naar rechts: Jori Faber, Emmo Meijer en Ian Verkaik

Studentpartij De Vrije Student is geschrokken van de uitkomsten van het rapport van de onderwijsinspectie over het declaratiegedrag van het College van Bestuur. Jori Faber, woordvoerder van de partij en masterstudent Politieke Communicatie: “Het schokt mij als ik hoor dat er flessen wijn van 100 euro zijn gedeclareerd en voor duizenden euro’s aan internet- en hotelkosten in rekening zijn gebracht. Als je voor 13.500 euro aan internetkosten declareert dan heb je volgens mij in Shanghai zitten Netflixen. En je hoeft toch niet in het duurste hotel van de stad te slapen als daar een congres wordt georganiseerd?”

"Geld had ook naar kwaliteit onderwijs gekund"
Faber doelt op het feit dat sommige hotelovernachtingen van het College van Bestuur tussen 2013 en 2015 meer dan de normale prijs van 150 euro hebben gekost. Daarvoor werd als verklaring gegeven dat er een conferentie in het desbetreffende hotel plaatsvond. “Dat verschil tussen 150 euro en ruim 400 euro vind ik echt veel te groot”, aldus Faber. “Je kan toch ook met een taxi naar een goedkoper hotel?”

“Natuurlijk hoeft het College van Bestuur niet achterop de fiets naar afspraken gebracht te worden om taxikosten te besparen”, aldus Faber, “maar de declaraties kunnen wel soberder. Wij willen erop vertrouwen dat dat ook echt gaat gebeuren. Dit geld had ook uitgegeven kunnen worden aan de kwaliteit van ons onderwijs. De bestuursleden hoeven niet te overnachten in vijfsterrenhotels, ze kunnen ook in een eenvoudig hostel slapen.” Om het CvB hierin aan te moedigen overhandigde Faber samen met Ian Verkaik, lijsttrekker van de partij, een tegoedbon voor een hostelovernachting.

"Niets mis met scherper kijken"
De bon, gericht aan plaatsvervangend voorzitter van het college en rector Bert van der Zwaan, werd bij zijn afwezigheid in ontvangst genomen door Emmo Meijer. De voorzitter van de Raad van Toezicht vertelde de studenten lachend dat hij al een hostel in Utrecht op het oog had waar hij nog een keer wilde overnachten. Meijer benadrukte wel in een kort gesprek met de studenten dat het belangrijk was om dicht bij de feiten te blijven. De cijfers die de studenten aanhaalden (uit het rapport van de onderwijsinspectie) miste volgens Meijer enige context.

Over de businessclass vluchten waar de inspectie over viel, zei hij bijvoorbeeld: "Het gaat om negen vluchten van drie bestuurders in drie jaar tijd. En het ging allemaal om vluchten van langer dan zes uur waarbij de bestuurders direct aansluitend aan de slag moesten of samen met een minister reisden." Toch is er volgens de voorzitter van de Raad van Toezicht niets mis mee om nog scherper naar de bonnetjes van de bestuurders te kijken.

De Vrije Student is nog niet uitgepraat over de declaraties van het universiteitsbestuur van Utrecht. Ze hopen in oktober nog een keer wat langer over het onderwerp te kunnen doorpraten met de betrokkenen.