Deze tien uitblinkende studenten hangen nu in de Hall of Fame van de UU

Foto's: Ed van Rijswijk.

Het is een traditie geworden om ieder jaar een aantal studenten met een portretfoto te "vereeuwigen" aan de muren van de hal van het Bestuursgebouw. Met deze Hall of Fame wil de universiteit studenten in beeld brengen die door hun ambitie en inspiratie uitblinken.

Dit jaar ging de eer naar onderstaande tien studenten. Zij hangen sinds deze week met een grote portretfoto in het Bestuursgebouw. De foto's zijn gemaakt door Ed van Rijswijk.

Casper Pranger
, alumnus van de master Earth Structure and Dynamics. Hij won in september de jaarlijkse scriptieprijs van de Universiteit Utrecht. Hij kreeg een 10 voor zijn onderzoek naar de bodemgesteldheid in het Bandagebied in Zuidwest-Indonesië, een gebied waar veel aardbevingen plaatsvinden. Inmiddels is Pranger promovendus aan de vooraanstaande ETH Zurich.

Soscha de la Fuente
, masterstudent History and Philosophy of Science. Soscha en Saya Abdullah (zie onder) werden in november gekozen als nieuwe Nederlandse jongerenvertegenwoordigers bij de Verenigde Naties. Soscha gaat zich twee jaar lang hard maken voor duurzaamheid in het onderwijs.

Saya Abdullah
, masterstudent Geneeskunde. Net als Soscha gaat Saya de komende twee jaar Nederlandse jongeren vertegenwoordigen binnen de VN. Hij wil zich vooral sterk maken voor kinderen en de gezondheidszorg in conflictgebieden. Zelf is hij met zijn ouders als kind gevlucht voor de oorlog tegen Koerden in Irak, vertelt hij in een interview met DUB.

Martijn van Kuppeveld
, Troy Figiel, Joost Houben en Ruben Doornenbal, drie studenten van de UU en één van de Radboud Universiteit. Zij wonnen in mei als team de eerste internationale natuurkundewedstrijd PLANCKS. Het startsymposium van de wedstrijd werd groot nieuws, omdat de organisatie Stephen Hawking wist te strikken als spreker.

Jurriaan Wouters
, masterstudent Theoretische Fysica. Hij werd in juli Nederlands kampioen speerwerpen. Hij wierp 77,16 meter, een ruime verbetering van zijn persoonlijk record en de vijfde prestatie ooit in Nederland. Hij wil de komende jaren progressie blijven boeken, en zei in oktober tegen DUB dat hij daarvoor desnoods zijn studie stopzet. "Die master kan altijd nog, topsport is in het hier en nu en kun je niet uitstellen."

Pieter-Bart Peters
, bachelorstudent Scheikunde, Wiskunde én Natuurkunde. Hij won in juni de Science and Technology Student Award van de Universiteit Utrecht, TU Eindhoven en het UMC Utrecht. Hij schreef een onderzoeksvoorstel over Blue Energy. Dit is duurzame energie die opgewekt kan worden door twee vloeistoffen met een verschillend zoutgehalte te mengen.

Bart Lutters
, student van de Selective Utrecht Medical Master (SUMMA). Hij won ook een Science and Technology Student Award, maar dan voor masterstudenten. Lutters schreef een voorstel voor een onderzoek naar een nieuwe manier om epilepsie te voorspellen bij patiënten met een hersentumor.

Er komt later dit nog een foto bij in de gang van het Bestuursgebouw, namelijk die van masterstudente Diergeneeskunde Marianne Pouwer. De studente zit momenteel in het buitenland, en wordt later nog gefotografeerd. Pouwer zette de succesvolle Utrechtse Summerschool Junior op en kreeg daarvoor tijdens de opening van het academisch jaar in de Domkerk de prijs voor de Utrechtse student met de grootste bestuurlijke of maatschappelijke verdiensten.