Diergeneeskunde aan kop, Rebo hekkensluiter invullen studentenenquête

Studenten hebben nog tot 6 maart de tijd om de Nationale Studenten Enquête (NSE) in te vullen. Sinds 12 januari 2016 heeft 24,1 procent van de 30.286 UU-studenten meegedaan. Dat moeten er nog veel meer worden, vindt de UU.

Op verschillende plekken binnen de Universiteit Utrecht worden studenten er attent op gemaakt om vooral de Nationale Studenten Enquête voor 6 maart in te vullen. De NSE dient als een thermometer van het hoger onderwijs in Nederland en wordt jaarlijks afgenomen onder alle studenten van het land.

De uitslagen van de NSE worden onder meer verwerkt in de Keuzegids die een ranglijst maakt van alle opleidingen. Hoe meer studenten de enquête invullen, hoe waarheidsgetrouwer de uitslag zal zijn. De UU gebruikt de resultaten van de enquête vooral om te weten te komen hoe tevreden de Utrechtse student is over zijn studie en studieomgeving. Punten van kritiek kunnen aanleiding zijn voor de UU om het een en ander te verbeteren. Zo werd er in voorgaande jaren veel geklaagd over een tekort aan studiewerkplekken. Dat was reden voor de universiteit om meer studieplekken te creëren.

Op dit moment heeft 24,1 procent van alle studenten de vragenlijst ingevuld. Dat is iets beter dan in 2015 rond deze tijd: toen had slechts 18,1 procent de NSE ingevuld. Maar het percentage moet voor 6 maart nog flink stijgen voor een betrouwbaar resultaat, zegt Bart van den Berg van de directie Onderwijs & Onderzoek.

Volgens Van den Berg hoopt de universiteit op een respons van 30 tot 35 procent. “Het streven is om minimaal 40 tot 50 studenten van elke opleiding de enquête te laten invullen. Maar hoe valide de uitkomst is, is afhankelijk van de grootte van de opleiding. Als van de 100 studenten slecht acht de vragenlijst invullen, is dat niet betrouwbaar.”

Op dit moment is University College Roosevelt met 37,7 procent koploper van alle Utrechtse faculteiten en colleges. Het minst geïnteresseerd lijken de studenten van de faculteit Recht, Economie, Bestuur & Organisatie. Met 18,4 procent is de score ronduit mager. Ook de Bètastudenten lopen niet bijzonder hard: 20,9 procent heeft tot nog toe de NSE ingevuld.

Ilse van Aalst van de faculteit Bètawetenschappen heeft er alle vertrouwen in dat er een goede eindspurt komt. Vandaag probeert de faculteit de studenten aan de NSE te herinneren via zadelhoesjes. “Op de videowall van het Koningbergergebouw vertonen we elke week de resultaten van de faculteiten. Hopelijk helpt het als de studenten zien dat meer studenten van andere faculteiten de enquête hebben ingevuld.” Van de bètaopleidingen doen de scheikundigen het het best met een score van 26,6 procent. Informatiekunde bungelt onderaan. Van alle studenten heeft slechts 13,4 procent de vragenlijst ingevuld.

De faculteit Diergeneeskunde doet het net als vorig jaar heel erg goed. Daar heeft al 31,6 de NSE ingevuld. Misschien is dat te danken aan het filmpje dat de faculteit heeft laten maken waarin duidelijk wordt wat er allemaal verbeterd is in de opleiding naar aanleiding van de NSE van vorig jaar.

Studenten die meedoen aan de NSE kunnen ook nog iets winnen: zo beloont de NSE vijf studenten met een bedrag van 975,50 euro (de helft van het collegegeld); 205 studenten krijgen een cadeaubon van 25 euro. De UU verloot vijftig hoodies en vijftig tegoedbonnen voor elk vijf consumpties van Gutenberg, Goliath of Lodewijk.

De NSE kan worden ingevuld tot en met 6 maart 2016. Studenten hebben hierover een mail gekregen. Wie de link kwijt is, kan terecht op de website van NSE. Het invullen van de vragenlijst duurt 10 tot 20 minuten.