Digitale ‘superman’ beschermt laptops tegen grijpgrage handjes

Je laptop onbeheerd achterlaten in de Universiteitsbibliotheek? Liever niet! Stel je voor dat de paper waar je aan werkt, verdwijnt als iemand jouw laptop pikt. De Universiteitsbibliotheek heeft Virtualock aangeschaft  als persoonlijke beveiliger van jouw laptop.

Sinds maandag kunnen studenten in de UB Utrecht hun laptop gratis tegen diefstal laten beveiligen. Daartoe is de UB met een proef  van zes maanden begonnen met het softwarebeveiligingssysteem Virtualock. Dit moet er voor  zorgen dat er minder laptops uit de UB's worden gestolen. Stephanie Helfferich van de Universiteitsbibliotheek zegt dat dit niet vaak gebeurt, maar  "het is wel eens voorgekomen". We hebben gekozen voor Virtualock omdat er goede ervaringen mee zijn op de TU Delft.”

Hoe Virtualock werkt? Dat is heel simpel. Je moet in ruil voor je mobiele nummer en mailadres een account aanmaken op de website van Virtualock en het programma installeren. Je lockt je laptop door middel van een toetsencombinatie. Als je screensaver aanspringt, gebeurt dit automatisch. Wanneer iemand jouw laptop wilt meenemen, gaat er een autoalarm af. Daarnaast krijg je een sms. Als laatste middel, maar zeker niet het onbelangrijkste, is de sociale controle. Niet alleen jij weet van poging tot diefstal, ook iedereen in de omgeving van jouw laptop (met een bereik van 50 meter) krijgt een melding door middel van een soort pop-up. De sociale controle werkt echter alleen bij diegenen die ook aangemeld zijn bij Virtualock.

Voorlopig is het systeem alleen nog beschikbaar voor Windows, maar de Mac-versie is in de maak.  De makers verwachten eind april de lancering voor de Mac. Daarnaast zijn zij ook bezig met een applicatie voor bijvoorbeeld de iPad. Tijdens de pilot biedt de Universiteitsbibliotheek de software gratis aan. Daarna wordt gekeken of de pilot zin heeft gehad. “De studenten zijn nog steeds zelf verantwoordelijk voor hun spullen. Wel vinden wij het onze taak een veiligere omgeving te bieden aan onze studenten, vandaar dat we deze pilot zijn gestart”, zegt Helfferich. Na de pilot gaat Virtualock waarschijnlijk ongeveer een tientje kosten. De software is dan verkrijgbaar bij Surfspot.