Docent van het jaar daagt studenten uit met games

Studentenorganisatie ISO heeft TU Delft-docent Alexandru Iosup uitgeroepen tot Nederlands docent van het jaar. Hij gebruikt games om studenten te laten leren op een manier die bij hen past.

De jury gaf Iosup zaterdag de voorkeur boven vier andere genomineerde docenten uit hbo en wo, die ook goed en vernieuwend lesgeven. Uit handen  van minister Bussemaker kreeg hij een beeldje, gemaakt door studenten van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

Iosup, die als docent en onderzoeker verbonden is aan de Delftse faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica, was in november al uitgeroepen tot beste docent van de TU. Door middel van gamification laat hij zijn studenten hun eigen leerroute volgen. De een gedijt meer bij vrije opdrachten, zoals het ontwerpen en programmeren van een game, de ander werkt liever in een groepje of zoekt de uitdaging van een hoger ‘level’.

Volgens de TU Delft werkt het toepassen van het spelelement in het onderwijs goed. Bij het vak ‘computer organisation’ is het slagingspercentage gestegen van ruim zestig tot boven de tachtig. Veel studenten zijn zo gemotiveerd dat ze meer lessen willen volgen; voor hen organiseert Iosup extra colleges en workshops van een halve dag.

De in Roemenië afgestudeerde informaticus promoveerde in 2009 aan de TU Delft. In 2011 ontving hij een Veni-subsidie van NWO voor zijn onderzoek naar online games met grote aantallen deelnemers.