Doctorstitel kun je niet kwijtraken

Frauderende wetenschappers kunnen hun doctorstitel niet kwijtraken. Daarvoor zou de wet aangepast moeten worden en dat vinden onderwijsminister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker niet nodig.

Beide bewindslieden volgen de aanbeveling van het college van rectoren van universiteiten, schrijven ze in een brief aan de Tweede Kamer. De rectoren zien geen reden om de wet zodanig te wijzigen dat universiteiten wetenschappers hun doctorsgraad kunnen ontnemen als ze zich later in hun carrière schuldig maken aan wetenschappelijk wangedrag.

De brief is een reactie op het rapport van de commissie-Levelt, die onderzoek deed naar de fraude van sociaal psycholoog Diederik Stapel. De Universiteit van Amsterdam, waar Stapel promoveerde, wilde hem zijn doctorstitel ontnemen en zocht uit of dat wettelijk mogelijk zou zijn. Daar besloot Stapel niet op te wachten. Hij leverde zijn titel in november 2011 vrijwillig in.