Doe mee aan de 3Hoog-Valentijnswedstrijd!

Stap in de schoenen van stripmaker Ype Driessen en schrijf een tekst voor een aflevering van studentenfotosoap 3Hoog.

Vier foto’s, bewerkt met tekstballonnen. Dat is al meer dan tien jaar de formule van de populaire studentenfotosoap 3Hoog. De strip verscheen eerst in het papieren Ublad, en nu al een jaar of vijf op de website van DUB.

Voor een speciale Valentijnsaflevering pakt stripmaker Ype Driessen het een keer anders aan. Afgelopen woensdag publiceerde hij een lege 3Hoog-strip op DUB, zonder tekst in de ballonnen dus. Aan de lezers van DUB de opdracht om de tekst te bedenken bij de foto’s.

De opdracht is simpel. Bekijk de foto’s met de lege tekstballonnen en bedenk welke zinnen jij zou gebruiken. Stuur jouw tekst uiterlijk 5 februari naar dubprijsvraag@uu.nl en maak kans op een 3Hoog-boekenpakket.

De winnende striptekst publiceren we op 10 februari op DUB. Alle inzendingen worden die dag als strip op Facebook geplaatst.

Het is een moeilijke opdracht, geeft stripmaker Ype Driessen toe. “Ik schrijf bijna altijd eerst de teksten, en maak later de foto’s. Omgekeerd is lastiger, dus ik snap dat het een flinke uitdaging is.”

De foto’s laten veel ruimte voor interpretatie, denkt Driessen. “Zijn de brieven die ze openmaken aan Merel en René gericht, of lezen ze de brieven voor die gericht zijn aan hun huisgenoten Jurre en Harrie? En zijn het eigenlijk wel Valentijnsbrieven?”

De fotoshoots voor 3Hoog vinden al jaren plaats in een studentenhuis in het IBB, waar Nico Naus, die 3Hoog-bewoner René speelt, tot voor kort woonde. Dat huis is een welkome bron van nieuwe ideeën voor stripmaker Driessen. “In het IBB zag ik bijvoorbeeld dat ze het bordspel Stef Stuntpiloot gebruiken als drankspelletje. Een andere keer kwam er een huisgenoot helemaal in paniek binnen omdat ze per ongeluk in haar broekzak haar ex had gebeld. Veel verhalen spelen zich écht af in dat studentenhuis.”

Tot slot: hoe zou Driessen zelf een tekst bedenken voor de tekstloze Valentijnsstrip? “Het makkelijkst is misschien beginnen met de punchline in het laatste tekstballonnetje. Dan kun je in de andere ballonnen daar naartoe werken.” En als je vastloopt? “Ik ga vaak wandelen of in bad zitten als ik er niet uitkom. Dan komen de beste ideeën opborrelen.”