Drie studenten geloven heilig in nieuwe digitale ontmoetingsplek

Cas Jongerius, Kristof Fellegi en Jorrit Berendsen ontwikkelden Konjoin. Eigen foto Konjoin.

Kort geleden lanceerden Cas Jongerius, Jorrit Berendsen en Kristof Fellegi de tweede versie van hun platform Konjoin. Daarop kunnen studenten en onderzoekers laten zien aan welke onderzoeksprojecten ze werken. Tegelijkertijd kunnen ze via Konjoin op zoek naar initiatieven waar ze zelf interesse in hebben. De drie studenten denken dat er een grote behoefte bestaat aan een dergelijke digitale ontmoetingsplaats waar mensen kunnen ‘connecten’.

Kristof Fellegi: “Toen wij vorig jaar begonnen met onze studie Business Informatics kregen wij te horen hoe belangrijk het is om te mixen met andere wetenschappers en mee te werken aan interdisciplinair onderzoek. Dus gingen we op zoek. Maar tot onze teleurstelling konden wij toen nergens een overzicht vinden van lopende onderzoeksprojecten, laat staan een database.”

De drie besloten daarom afgelopen januari zelf aan de slag te gaan en een nieuw platform te ontwikkelen. Ze werden daarbij aangemoedigd door hoogleraar Marijk van der Wende, tot dit jaar universitair Dean Graduate Studies. Zij is een groot voorvechter van interdisciplinaire samenwerking in de master en PhD-fase. Fellegi maakt deel uit van de Graduate Student Think Tank waarin studenten onderzoeken hoe studie en onderzoek in de master- en promotiefase aantrekkelijker kan worden gemaakt.

Een overzicht van onderzoeksprojecten kun je als student nergens vinden

Tijdens een vak ict-entrepeneurship ontwierp het drietal een prototype van het platform. Afgelopen zomer ging Konjoin live. Inmiddels staan er al meer dan 40 geregistreerde projecten op Konjoin. Fellegi: “Tot nu toe zijn het vooral projecten van studenten en onderzoekers van de bètafaculteit, maar we willen heel graag dat er ook uit andere disciplines mensen profielen gaan aanmaken.”

Cas Jongerius vult aan: “Onze verwachting is dat op korte termijn het aantal projecten en geregistreerde gebruikers fors zal toenemen. We nodigen iedereen uit om een kijkje te nemen.”

Op dit moment werken de drie aan een usercase die de universiteit moet overtuigen van de mogelijkheden van Konjoin. Ze hopen dat hun platform ervoor kan gaan zorgen dat studenten een beter beeld krijgen van alle mogelijke afstudeerprojecten en in contact komen met de onderzoekers die daarmee bezig zijn. Fellegi: “Nu moet je als student net geluk hebben dat jouw begeleider goed op de hoogte is van het aanbod of ben je lang aan het zoeken naar iets dat je zint. En soms hebben die begeleiders iets leuks maar weten ze de studenten niet te bereiken. Een overzicht op internet is veel efficiënter; het scheelt iedereen tijd.”

Hoogleraren weten vaak niet wat er lokaal in Utrecht allemaal gebeurt

Is het niet zo dat studenten sowieso meer hebben aan Konjoin dan onderzoekers die vaak zelf waarschijnlijk al een netwerk hebben opgebouwd? Fellegi denkt van niet. “Jonge onderzoekers hebben dat netwerk vaak nog niet en zijn erg benieuwd wat anderen doen. Maar ook van hoogleraren krijgen we te horen dat dit een goed initiatief is. Zij zeggen vaak niet te weten wat er hier lokaal in Utrecht allemaal gebeurt in andere vakgebieden. Dan blijkt een universiteit nog erg groot. Zoiets kun je alleen digitaal oplossen.”

Fellegi hoopt met Konjoin ook een commercieel interessant product in handen te hebben. De gedachte is dat universiteiten en andere geïnteresseerde instellingen gaan betalen voor de toegang tot en het gebruik van het platform. Daarmee zouden ze medewerkers en studenten mogelijkheden bieden nieuwe partners te vinden, en wie weet op den duur ook financiers voor hun onderzoek.

Volgens Jorrit Berendsen heeft Konjoin zelf ook de ambitie om financieel bij te dragen aan onderzoek. “We willen op termijn een deel van onze opbrengsten te investeren in de meest innovatieve projecten op ons platform”.

We willen zelf gaan investeren in onderzoeksprojecten

Gevraagd naar zijn ultieme ambitie begint Kristof Fellegi te glimlachen. “Dan gaan we wereldwijd; ik ben een optimist. En dan zie ik ook voor me dat mensen buiten de wetenschappelijke wereld Konjoin gaan gebruiken. Stel je voor: je bent 50 en zit in je baan tegen een burn out aan. Op Konjoin zou je dan allerlei inspirerende projecten kunnen vinden waar jij met jouw specifieke expertise een bijdrage aan kunt leveren. Hoe mooi zou dat zijn?”

Wil je een kijkje nemen op Konjoin? Klik dan hier.