DSM-voorzitter Feike Sijbesma is Alumnus van het Jaar

Feike Sijbesma tijdens de Dies waar hij uitgeroepen werd tot Alumnus van het Jaar. Foto DUB

Het contrast tussen Sijbesma en Minnesma lijkt groot. De één leidt een multinational, de ander pleit voor kleinschalige verduurzaming van de maatschappij. Toch is de keuze voor Sijbesma (1959) gebaseerd op diens inzet de wereld vanuit zijn positie duurzamer te maken.

Volgens de jury is Sijbesma een bewuste ondernemer met een focus op milieu, duurzaamheid, voeding en leefomgeving. In een interview met Het Financieele Dagblad zei hij vorig jaar: “Ik balanceer dus constant tussen twee werelden. In de ene is geld het grote doel en in de andere draait het om geluk en welzijn van mensen en de wereld. Natuurlijk ben ik trots als ik straks de geschiedenis inga als de man die veel waarde voor aandeelhouders heeft gecreëerd. Maar dat is absoluut niet mijn hoogste doel. Het gaat om de balans. Ik wil ook dat DSM de geschiedenis in gaat als het bedrijf dat voor deze planeet en toekomstige generaties heeft gezorgd.”

Sijbesma verwierf grote bekendheid door zijn inzet bij een grootscheeps voedselproject van de Verenigde Naties. In 2010 kreeg hij daarvoor van de VN de Award van Humanitarian of the Year. In de Duurzame Top 100 van dagblad Trouw staat de topman in 2016 op nummer 7.

Sijbesma studeerde Medische Biologie in Utrecht en Bedrijfskunde in Rotterdam. Van 2003 tot 2011 was hij lid van de Raad van Toezicht van de Universiteit Utrecht. Bij zijn vertrek uit die Raad vertelde hij DUB dat zijn Utrechtse studententijd hem gevormd heeft. Hij was tijdens zijn studie onder meer actief in de studentenpolitiek.

Eén van de redenen om Sijbesma voor te dragen als Alumnus van het Jaar is dat zijn carrière een inspiratiebron kan zijn voor Utrechtse studenten. Tijdens de Diesviering van maandag mocht Sijbesma de studenten kort toespreken. Hij zei tijdens zijn studie veel te hebben opgestoken van Darwins visie dat niet de sterkste of de snelste zal overleven, maar de ‘fittest’. Dat is degene die zich het beste kan aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Dat heeft hij zichzelf ook voorgehouden bij de ontwikkeling van DSM dat begon als een bedrijf van de staatsmijnen, zich later richtte op bulkchemie en nu het innovatieve concern van Life Sciences and Materials Sciences is. De studenten en docenten hield hij voor te streven om de fitste te worden met als drijfveer: “To create brighter lives for people today and generations to come.”

Met de jaarlijkse verkiezing van Alumnus van het Jaar wil de Universiteit Utrecht iemand naar voren schuiven die op zijn of haar gebied impact heeft en vooruitgang weet te brengen. Als prijs krijgt hij een kunstwerk. Verder zal hij het komende jaar een ambassadeursfunctie vervullen voor de universiteit.