Duizenden handtekeningen onder petitie lager collegegeld

Woedend waren studentenorganisaties ISO en LSVb vorige week. De nieuwe regering geeft studenten een sigaar uit eigen doos, vinden ze, want die 1000 euro korting op het collegegeld van eerstejaars is helemaal geen cadeau.

Studenten moeten er namelijk zelf voor betalen: de rente op studieschulden is momenteel nul procent, maar hij wordt verhoogd en dat maakt studeren duurder. Althans, voor studenten die noodgedwongen veel lenen.

De LSVb verwijst naar de berekening van het Hoger Onderwijs Persbureau en de website Studie-kosten.nl. Wie 16.500 euro schuld heeft, betaalt straks 1000 euro extra rente: precies de eigen korting op het collegegeld. Maar wie nóg meer schuld heeft, betaalt dus mee aan de korting voor beter bedeelde studenten.

De LSVb vindt dit onbegrijpelijk, “omdat studenten die veel lenen vaak juist degenen zijn met minder rijke ouders”, staat in een persbericht. Dus de nieuwe regering doet niets aan de kansenongelijkheid in het hoger onderwijs, vindt vicevoorzitter Pieter ten Broeke. Sterker nog: “Met deze maatregel doet ze het tegenovergestelde.”

De bond is de petitie vorige week gestart. Er zijn 700.000 studenten in het hoger onderwijs. De halvering van het collegegeld zou zo’n 700 miljoen euro per jaar kosten.