Economiestudent onfortuinlijk bij Winteruniversiade

De Utrechtse student Economie Gerwin Coljé jaagt deze week op een medaille bij de winterspelen voor studenten in Alma Ata. Op de 5000 meter werd hij dinsdag gediskwalificeerd.

Coljé maakt deel uit van de 21-koppige Nederlandse afvaardiging bij de Winteruniversiade, het grootste internationale wintersportevenement voor studenten dat dit jaar in Kazachstan plaatsvindt. In totaal zijn er 2000 sportende studenten uit 58 landen aanwezig.

Op de beroemde ijsbaan van Alma Ata verliep de 5000 meter dinsdag helaas teleurstellend voor de schaatser. Omdat hij een tegenstander gehinderd zou hebben, werd hij gediskwalificeerd. Onterecht, vond Coljé in een bericht op Facebook.

Coljé behoort in Nederland tot de subtop. De 22-jarige student maakte vorig jaar zijn debuut bij het NK allround. Voor dat toernooi wist hij zich dit jaar door ziekte niet te plaatsen.

In Alma Ata hoopt Coljé zondag een medaille te halen met de Nederlandse achtervolgingsploeg. Waarschijnlijk laat hij zaterdag de 10 kilometer schieten om topfit te zijn voor het teamonderdeel.