Eetcultuur University College Utrecht op de schop

Artist impression van de nieuwe inrichting van de Dining Hall.

Twintig jaar geleden werd het UCU opgericht met de filosofie dat wie aan het college studeert, op de campus woont en in het restaurant alle maaltijden gebruikt samen met alle andere collegestudenten. Hiervoor betalen de studenten bovenop het collegegeld een bedrag dat valt onder de noemer room and board.

In de loop der jaren zijn op eetgebied hier al veranderingen in gekomen. Zo werd het bedrag voor maaltijden al verlaagd omdat studenten niet elke dag in de Dining Hall wilden eten, maar ook weleens buiten de campus. Vanaf het komende collegejaar wordt het eetregime drastisch aangepast en betalen de studenten geen catering fee meer.

“Het is niet meer van deze tijd om er vanuit te gaan dat alle studenten altijd samen in de Dining Hall willen ontbijten, lunchen en dineren”, zegt Bettina Nelemans, directeur Bedrijfsvoering van UCU. Vandaar dat collegestudenten vanaf volgend jaar zelf mogen bepalen of ze gaan eten in de Dining Hall of dat ze een maaltijd bereiden in hun studentenhuis.

Het afgelopen jaar hebben een aantal studentenunits al een volwaardige keuken gekregen, en deze zomer volgen de laatste units. Nelemans: “Ze hadden al wel een klein keukentje, maar daar kon je eigenlijk alleen maar een ei bakken.”

Ook de Dining Hall krijgt een metamorfose. Nu is het één grote ruimte met een zelfbedieningsrestaurant. Na de verbouwing kun je er vanaf het nieuwe collegejaar een zelfbedieningsrestaurant en een grand café vinden en zijn er studieplekken die in sfeer lijken op de vernieuwde studieplekken in het Educatorium in De Uithof. “We hopen dat de studenten en medewerkers hier nog steeds samenkomen om koffie te drinken, te eten en te studeren.”

De verbouwde Dining Hall moet weer zo’n jaar of vijf mee. UCU hoopt dat er daarna een grotere verbouwing volgt voor alle kantoren en collegezalen. Ook de Dining Hall wordt dan verbouwd of misschien zelfs wel gesloopt. De plannen moeten nog ontwikkeld worden. “We weten niet precies wanneer dit staat te gebeuren, omdat we wachten op het Strategisch Vastgoed Beleid waarin het toekomstig huisvestingsprogramma van de hele universiteit wordt vastgelegd.” Het Strategisch Vastgoed Beleid wordt in de laatste vergadering van de Universiteitsraad op 26 juni 2017 behandeld.