Eigen Huis: 'Laat studieschuld altijd meewegen bij hypotheek'

Oud-studenten kunnen hun studieschuld verzwijgen bij de aanvraag van een hypotheek. Dat moet zo snel mogelijk veranderen, vindt Vereniging Eigen Huis.

De belangenvereniging van huizeneigenaren rakelt een langlopende discussie op: zouden studieschulden niet bekend moeten zijn bij het Bureau Kredietregistratie? Banken kunnen daar controleren of hypotheekaanvragers schulden hebben en of ze niet bij de kleinste tegenslag in betalingsproblemen komen.

Regeringspartijen VVD en PvdA hielden deze registratie in 2012 tegen toen ze het nieuwe leenstel wilden invoeren. Het was nergens voor nodig, vonden zij. Een studieschuld is iets heel anders dan een gewone lening.

Studieschulden vallen dus buiten het blikveld van de banken. Aanvragers moeten hun studieschuld officieel wel bij hen melden en kunnen in de problemen komen als ze het niet doen, maar banken kunnen niets controleren. Eerder zei het Nibud al dat dit anders moest.

Sterker nog, waarschuwt Eigen Huis, volgens de kleine lettertjes van de Nationale Hypotheek Garantie telt de studieschuld sowieso niet mee als oud-studenten een pauzejaar nemen en tijdelijk stoppen met hun aflossing bij DUO.

“Wij kregen van een paar leden de waarschuwing dat hypotheekadviseurs deze truc aanraadden”, zegt een woordvoerder. “Dat kan natuurlijk niet. Dan gaan banken onverantwoord hoge hypotheken verstrekken. Studieschulden kunnen maar beter controleerbaar zijn, zeker nu de leningen hoger worden.”

Banken berekenen de huidige maandelijkse lasten van de hypotheekaanvragers. Een studieschuld weegt volgens hun vuistregels minder zwaar mee dan een gewoon krediet. Ze gaan er vanuit dat een oud-student 0,45 procent van het leenbedrag maandelijks moet aflossen.

Dus bij een studieschuld van tienduizend euro schat de bank dat je maandelijks 45 euro aan DUO moet terugbetalen. Bij een gewoon krediet voor bijvoorbeeld een nieuwe auto zou dat tweehonderd euro zijn, oftewel twee procent van het geleende bedrag.

Studieschulden en hypotheken liggen politiek gevoelig. Onlangs nog bleek dat banken altijd met de oorspronkelijke studieschuld rekenen, zelfs als oud-studenten al een deel hadden afgelost. Dat moest van de Tweede Kamer veranderen.

Door de gunstige aflosregels van het nieuwe leenstelsel weegt de studieschuld minder zwaar dan voorheen. Hierdoor kunnen oud-studenten met hoge studieschulden tegenwoordig een ruimere hypotheek krijgen dan in het oude stelsel van studiefinanciering.