Er komt tóch een eurocommissaris voor Onderwijs

Europa krijgt toch een eurocommissaris voor Onderwijs. Europese studentenorganisaties waren vorige week nog woedend over een uitgelekt voorstel waarin het thema onderwijs bij geen enkele commissaris was  ondergebracht.

Voorzitter Jean-Claude Juncker heeft zijn nieuwe Europese Commissie gepresenteerd en de Hongaar Tibor Navracsics krijgt de komende vijf jaar de portefeuille ‘onderwijs, cultuur, jeugd en burgerschap’. Hij wordt onder meer verantwoordelijk voor de populaire Erasmusbeurzen. Navracsics volgt de Cypriotische Androulla Vassiliou op. Zij bekleedde sinds 2009 de portefeuille ‘onderwijs, cultuur, meertaligheid en jeugd’.

In een voorstel dat vorige week uitlekte, leek het er op dat Navracsics de douane-unie onder zijn hoede zou krijgen. Europese studentenorganisaties waren woedend dat er maar één eurocommissaris in de verte iets met onderwijs te maken zou hebben: de Belgische Marianne Thyssen. Zij wordt verantwoordelijk voor ‘werkgelegenheid, sociale zaken, vaardigheden en arbeidsmobiliteit’.

De Portugees Carlos Moedas heeft van commissievoorzitter Jean-Claude Juncker de portefeuille ‘onderzoek, wetenschap en innovatie’ gekregen. Hieronder valt onder meer de European research council (ERC). Veel Nederlandse wetenschappers kunnen dankzij ERC-beurzen hun onderzoek betalen. In het uitgelekte voorstel stond onder Moedas’ naam nog de portefeuille ‘werkgelegenheid en sociale zaken’.

Nederland vaardigt Frans Timmermans af, de huidige minister van Buitenlandse Zaken. Hij wordt de rechterhand van Juncker en onder meer verantwoordelijk voor Europese regelgeving en mensenrechten.