Eredoctoraten voor gelijkheid en netwerken

Joan C. Williams is een van de twee nieuwe eredoctoren van de UU.

De Amerikaanse rechtenhoogleraar Joan C. Williams, aangedragen voor een eredoctoraat door universiteitshoogleraar Naomi Ellemers, is een van de twee nieuwe eredoctoren van de Universiteit Utrecht. In de Verenigde Staten is Williams een bekende naam vanwege haar publicaties over belangrijke maatschappelijke thema’s zoals genderongelijkheid, klassenverschillen en discriminatie op het werk. Volgens de New York Times heeft ze inmiddels een rockstar-status verkregen.

Williams’ essay over de verkiezing van Donald Trump als president, is het meest gelezen essay op Harvard Business Review (3,2 miljoen keer). Ze legt daarin uit waarom Trump zo veel stemmen heeft gekregen van de witte werkende klasse.

Professor Joan C. Williams is hoogleraar Rechten aan de universiteit in San Francisco en oprichtster en directeur van het Center for Worklife Law, dat zich inzet voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Williams is opgeleid aan Yale, M.I.T. en Harvard Law School.

Het eredoctoraat van de Universiteit Utrecht wordt aan Joan Williams uitgereikt omdat zij grote bijdragen levert aan de beleidsvorming rondom het tegengaan van sociale ongelijkheid op de werkvloer. Haar boek Unbending Gender is hier een voorbeeld van.

Professor Albert-László Barabási, aangedragen door hoogleraar Natuur- en Sterrenkunde Henk Dijkstra, is natuurkundige en directeur van Northeastern University for Complex Network Research (CCRN). De missie van deze organisatie luidt: ‘Denk in Netwerken’. Barabási’s ontdekking van ‘scale-free networks’zorgde ervoor dat voor het eerst duidelijk werd hoe netwerken, zoals het internet of mobiele telefonie, werken en zich uitbreiden. Daarnaast heeft Barabási belangrijke bijdragen geleverd aan andere wetenschapsgebieden. Barabási is een pionier op het gebied van network-disease, een vakgebied waarin netwerk theorie wordt toegepast om ziekteverschijnselen te analyseren.

Tags: eredoctoraat