Even geen bestuursbeurzen voor Vindicat

Groningse universiteit neemt maatregelen tegen Vindicat. Foto Wutsje/Wikimedia Commons

Het is nog niet helemaal duidelijk wat er zondagavond is gebeurd in een Gronings sushirestaurant. Maar volgens het Groningse weblog Sikkom plasten de leden tegen de muur, gooiden ze glazen stuk en stalen ze enkele flessen wijn.

Het restaurant probeerde het voorval te sussen en ook Vindicat wuifde de kritiek weg. Maar gisteravond werd bekend dat de politie toch een onderzoek instelt. Het is voor de Hanzehogeschool en de RUG reden om de teugels bij de studentenvereniging strakker aan te halen.

De gebeurtenissen stroken niet met de eerder opgestelde gedragscode en de gewenste cultuurverandering binnen de studentenvereniging, laten de onderwijsinstellingen in een gezamenlijk persbericht weten. Daarom is de uitbetaling van de bestuursbeurzen voor dit studiejaar opgeschort. Alleen als de studenten niets meer fout doen, krijgen ze het geld alsnog.

Vindicat moet dit jaar aan “enkele strikte voorwaarden” voldoen, wil ze in de toekomst nog aanspraak kunnen maken op het geld. Lukt dat niet, dan zou het de vereniging ruim dertigduizend euro aan bestuursbeurzen kunnen kosten.

“Wij willen het accreditatieproces van Vindicat en de dialoog hierover in ieder geval voortzetten”, aldus rector magnificus Elmer Sterken van de RUG. “Vindicat moet wel meer dan ooit aantonen dat ze onacceptabel gedrag van leden wil voorkomen en veel energie wil steken in het benodigde cultuurveranderingsproces.”