Vanaf 1 juli op de UU

Extra betalen voor wegwerpbekers

Vanaf 1 juli betaal je 25 cent extra voor je koffiebeker

Volgens de nieuwe regels moeten mensen als ze eten afhalen of laten bezorgen, maar ook voor bijvoorbeeld een lunchsalade in supermarkten, extra betalen voor wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten. Dat geldt dus ook voor bakjes en koffiebekers in de restaurants van de UU en de foodtrucks op het USP. In 2022 werden er aan de UU bijna 1,2 miljoen bekertjes gebruikt, en die komen grotendeels bij het restafval terecht. De universiteit wil met deze prijsverhoging dat aantal zo veel mogelijk verkleinen.

Voor medewerkers van de UU blijft de koffie gratis. Zij kunnen tot het einde van het kalenderjaar nog koffie uit een wegwerpbeker drinken. De universiteit betaalt als werkgever voor de bekers aan automatenbedrijf Maas.

Bij de luxe koffiemachines blijven de wegwerpbekers voorlopig staan. Die machine kan niet registreren of je een eigen beker meeneemt of een wegwerpbeker pakt, dus iedereen zal hier 25 cent extra voor moeten betalen.

Vanaf 1 januari volgend jaar verdwijnt de wegwerpbeker helemaal uit de automaten. Dan kunnen studenten dus alleen nog maar koffie of thee halen met een beker die van huis is meegenomen. Voor medewerkers blijven de aardewerken mokken in de pantry’s beschikbaar.

Ook op andere plekken wordt er minder wegwerpplastic gebruikt. In de restaurants in de UU-gebouwen wordt herbruikbaar servies aangeboden. Foodtrucks op de campus moeten ook een prijs rekenen voor hun wegwerpartikelen, maar zij bepalen hun eigen oplossingen. Zowel in de restaurants als bij de foodtrucks zul je ook je eigen servies kunnen gebruiken.

Tags: koffie