Farmacie wil opnieuw numerus fixus

De Utrechtse studie Farmacie wil vanaf 2013 maximaal 250 studenten toelaten. De belangstelling voor de apothekersopleiding is sterk gestegen.

De laatste vooraanmeldingscijfers laten zien dat een kwart meer studenten interesse toont voor de opleiding Farmacie in Utrecht dan vorig jaar. Toen was er ook al een sterke stijging van het aantal studenten. Uiteindelijk begonnen 350 studenten aan de studie, veel meer dan de opleiding als ideaal beschouwt.

Opleidingsdirecteur Andries Koster zegt de toestroom alleen te kunnen verklaren door de onzekere economische situatie. “Klaarblijkelijk kiezen veel scholieren voor een studie met een relatief grote beroepszekerheid.” Hij voorziet logistieke en personele problemen wanneer de instroom in september opnieuw fors groeit. Voor het oplossen van mogelijke personele tekorten worden nu onder meer gesprekken gevoerd met de opleiding Scheikunde.

Opmerkelijk is dat Farmacie twee jaar geleden de numerus fixus die in 2005 was ingevoerd juist losliet vanwege een daling van het aantal studenten. Destijds werd geconstateerd dat veel potentiële studenten door de Utrechtse fixus kozen voor een aanmelding bij de enige andere Nederlandse apothekersopleiding, die in Groningen. Studenten mogen zich immers slechts voor één fixusstudie aanmelden. En de eerste voorkeur van studenten gaat vaak uit naar een geneeskunde-opleiding.

Om te voorkomen dat een hernieuwde invoering van de numerus fixus in Utrecht opnieuw leidt tot een al te grote afname van de instroom zou een landelijke numerus fixus voor farmacie wenselijk zijn. De Groningse opleidingsdirecteur Hidde Haisma zegt begrip te hebben voor de Utrechtse capaciteitsproblemen. Hij is echter niet van plan ook voor zijn Groningse studie een studentenstop in te voeren.

“Die behoefte is er bij ons niet”, zegt Haisma. “Wij hebben nu gemiddeld zo’n 130 studenten, terwijl we er 180 aankunnen. Bovendien is onze ervaring niet dat veel studenten voor Farmacie in Groningen kiezen wanneer Utrecht een numerus fixus hanteert. De meeste van onze studenten komen toch uit het noorden van het land.”

Haisma stelt daarnaast dat het nog onduidelijk is wat het invoeren van de langstudeerboete en het mogelijk afschaffen van de masterbeurs gaan betekenen voor de instroom van de zware zesjarige studie. “Het is heel goed mogelijk dat studenten die zijn uitgeloot voor Geneeskunde, nu liever eerst wat anders gaan doen dan Farmacie.” Ook de politieke druk om het aantal geneeskunde-studenten uit te breiden, kan volgens de Groningse opleidingsdirecteur nog negatieve effecten hebben.

Andries Koster zegt moeilijk te kunnen inschatten wat de gevolgen zouden kunnen zijn van het vergroten van de capaciteit bij Geneeskunde. Hij betwijfelt of de langstudeerboete en het mogelijk wegvallen van masterfinanciering ernstige consequenties hebben. Die maatregelen zijn immers al langer bekend, en toch zijn er veel aanmeldingen. “Mijn ervaring is dat aankomende studenten over dat soort langetermijnplanningen meestal niet bewust nadenken.”

De Utrechtse opleiding Farmacie hoopt dat het College van Bestuur akkoord gaat met een nieuwe fixus. Een aanvraag voor een studentenstop per september 2013 moet voor 1 juni dit jaar naar het ministerie worden verzonden. Voorlopig wordt gemikt op een limiet van 250 studenten voor de reguliere bacheloropleiding en 50 voor het Engelstalige honoursprogramma.

De opleiding wil de toelating tot de studie geheel 'decentraal' laten verlopen. Er wordt dus niet geloot. Farmacie doet nu al mee aan een universitaire pilot met matchings- en selectiegesprekken. Koster: "Die nieuwe procedure moet ons helpen om straks ook de juiste studenten in onze opleiding te krijgen.”