Festival SPRING koppelt theatermakers aan studenten

Studenten worden actief betrokken bij het nieuwe SPRING Performing Arts Festival, dat 16 mei tot en met 26 mei in en rondom de Utrechtse binnenstad plaatsvindt. Zo komt er een Academy voor studenten Theaterwetenschappen en jonge kunstenaars en krijgen studenten korting op alle voorstellingen. DUB geeft vrijkaartjes weg.

Het festival is een fusie van Festival a/d Werf en Springdance. Festival a/d Werf was een tiendaags festival met voorstellingen, performances en installaties; Springdance een tiendaags tweewekelijks festival voor internationale hedendaagse dans.

Flinke overheidsbezuinigingen op cultuur maakten het voor de festivals noodzakelijk om samen te gaan, maar dat is volgens artistiek leider Rainer Hofmann van Spring niet de enige reden. “Er zijn al jaren gesprekken tussen beide partijen om samen iets te gaan doen. Dat komt voort uit de overlap van verschillende kunstvormen als dans, theater, kunstinstallaties en architectuur.”

Toen de fusie definitief was, moest supersnel geld via subsidies en fondsen worden aangevraagd, waarna de tijd voor uitvoering nog maar vier maanden was in plaats van de acht maanden die Hofmann gewend was. Voordeel: weinig tijd om na te denken of te overleggen zorgt voor efficiënt werken. Hofmann (ex-Festival a/d Werf) sparde samen met zijn collega Bettina Masuch (ex-Springdance) over mogelijke cross-overs. “Waardoor het geheel verder gaat dan één plus één is twee”, zegt Hofmann. “SPRING is een kruisbestuiving van dans en theater.”

Walking the City
Het radioballet Walking the City van het Duitse gezelschap Ligna is een voorbeeld van die kruisbestuiving. Het publiek krijgt via een koptelefoon te horen waar ze zich naartoe moeten begeven en vormt op die manier een geheime gemeenschap met een opdracht. Anderhalf uur lang schik je je als publiek aan een choreografie die je ter plekke opgedragen krijgt en ben je artiest en toeschouwer tegelijk. En het zet mensen bewust aan het denken over groepen en gemeenschappen: wat voor associaties heb je als je als groep door een stad loopt? Wie hoort er bij, wie hoort er niet bij?

Thema’s
En zo zitten er zonder dat je het direct door hebt veel thema’s in een theaterstuk. Over die onderliggende thema’s wordt gesproken tijdens vijf talkshows, waarbij nadrukkelijk iedereen welkom is. “Het is interessant om van meerdere mensen te horen hoe zij naar een thema kijken”, zegt oud-studente Theaterwetenschappen Aukje Verhoog, die voor het festival werkt. “Neem het thema ‘De Massa’. Hoe beweeg je groepen mensen? Ik zou van een ME-commandant wel eens willen weten hoe hij mensen de goede kant op krijgt. We gaan op deze manier veel links proberen te leggen op het festival, want insidersperspectief kennen we nu wel. We willen juist nu een interactie met het publiek.”

Spring Academy
Aukje Verhoog is verantwoordelijk voor de Spring Academy, een exclusief programma voor theatermakers en theaterwetenschappers in opleiding. Ook daarin staan onder meer ‘collectieve bewegingen’ als thema centraal. Deelnemers, onder wie veel studenten Theaterwetenschappen, krijgen voor zestig euro workshops, voorstellingsbezoek en ‘academy sessions’ voor reflectie op de opgedane ervaringen en thema’s. Verhoog werkt samen met de universiteit: sommige sprekers/makers verzorgen ook een seminar op de universiteit en het programma sluit aan op het onderwijsprogramma van de verschillende studenten, zoals diegenen die een researchmaster volgen.

Studentenprijs en vrijwilligerswerk
Ook voor studenten die geen Theaterwetenschappen volgen kan het festival interessant zijn. Bijvoorbeeld vanwege de korting die studenten op voorstellingen krijgen. Waar een voorstelling vijftien à twintig euro kost, kunnen studenten overal voor tien euro naar binnen. Wil je het festival van heel dichtbij meemaken, voorstellingen gratis zien en in contact met makers komen, dan kun je je via vrijwilligers@springutrecht.nl als vrijwilliger aanmelden om bijvoorbeeld kunstenaars te begeleiden, locaties te managen, bij de zaal de wacht te houden of bardiensten te draaien.

SPRING Performing Arts Festival, 16 – 26 mei. Het hart van het festival is bij de Stadsschouwburg Utrecht. Meer info over festival en programma op www.springutrecht.nl.