Fietsen verboden op Oudegracht in hartje Utrecht

Dit voorjaar waarschuwde de gemeente dat wie fietst in het voetgangersgebied een boete van 55 euro riskeert, foto DUB

Update 1 mei 2018: Vanaf vandaag is het voetgangersgebied uitgebreid. In een deel mag je nog fietsen voor 10 en na 18 uur. In een ander deel mag je in he weekend tussen 10 en 18 juist níet meer fietsen. Zie: het bericht van de gemeente Utrecht.

Oorspronkelijke verhaal van mei 2017:

De gemeente wil het voetgangersgebied in de binnenstad uitbreiden. Met ingang van het nieuwe jaar is fietsen op de oostzijde van de Oudegracht verboden. Het gaat over het deel tussen de Potterstraat en de Hamburgerstraat, en de aangrenzende straten te weten Ganzenmarkt, ’t Wed en de westzijde Oudegracht tussen Gaardbrug en Hamburgerbrug.

Vanaf  januari mag er in dit gebied alleen tussen 18.00 ’s avonds en 10.00 in de ochtend gefietst worden. Buiten deze tijden moeten fietsers afstappen of via de omliggende straten en singels rijden. De gemeente zegt voor extra fietsparkeerplaatsen te zorgen rondom het nieuwe voetgangersgebied. Voordat de bekeuringen je om de oren vliegen, krijg je tijd om te wennen aan de nieuwe situatie. Als de plannen worden doorgevoerd, bekeurt de politie fietsers pas na minimaal één waarschuwing.

Dinsdag 29 augustus organiseerde de gemeente een informatieavond, en diezelfde dag voerde de Fietsersbond samen met studentenunie Vidius op het Domplein actie tegen de plannen. Ria Glas van de Fietsersbond is verontwaardigd over de rigoureuze aanpak van de gemeente. “Dit soort chagrijn en regeldrift past niet bij het relaxte Utrecht”, stelt zij. “Bovendien is uit onderzoek van het Fietsberaad gebleken dat fietsers, ongeacht een geldend verbod, de binnenstad bij drukte liever mijden.”

De gemeente kan volgens Glas daarom beter naar alternatieven kijken om de druk op de binnenstad te verlichten. Fietsen over de Lange Nieuwstraat moet aantrekkelijker worden gemaakt en de Oudegracht kan ingericht worden als een wandelstraat waar fietsers te gast zijn.

Ook de voorzitter van Vidius, Marte Wolthuizen, sluit zich helemaal aan bij het standpunt van de Fietsersbond. Voor veel studenten is de fiets het belangrijkste vervoersmiddel en daarnaast wonen ook veel studenten in de binnenstad. “Deze plannen belemmeren de doorfietsroutes”, zo stelt Wolthuizen. Zij benadrukt bovendien dat er geen cijfers bekend zijn van ongelukken of conflicten. Fietsers houden al rekening met de drukte op bijvoorbeeld de Vismarkt, zegt zij. Zij rijden hier rustig en stappen desnoods af, zo blijkt uit cijfers van de jaarlijks gehouden Fiets Telweek. “Is er wel een probleem?”, zo vraagt zij zich af. “Het handhaven van dit verbod gaat veel geld kosten en zorgt voor verwarring.”

Reinhild Freytag, gemeenteraadslid van Student & Starter is minder stellig. Zij erkent ten dele het probleem dat de gemeente signaleert. “Voornamelijk in de weekenden is het voor voetgangers druk op de Oudegracht.” Toch zet Freytag nog een aantal vraagtekens bij de plannen en wil zij onder andere weten of er goed naar alternatieven is gekeken, of de geplande werkzaamheden aan de Lange Nieuwstraat zijn afgerond voor de invoering van het nieuwe Verkeersbesluit en of de gestelde venstertijden waarop niet gefietst mag worden, niet te ruim zijn.

Zo’n 70 procent van de 1700 deelnemers aan de Utrechters die de poll van DUIC (De Utrechtse Internet Courant) invulden, is het volledig of gedeeltelijk eens met de plannen van de gemeente. Onder de studenten op straat lijken de meningen meer verdeeld. “In zo’n mooie historische binnenstad is het fijn om rustig te kunnen lopen. Bovendien shop je ook niet op de fiets en er zijn genoeg wegen omheen”, zegt de één. De ander vindt een verbod te zwaar en niet passen bij de ambities van Utrecht als fietsstad. “Ik mijd op drukke dagen de Vismarkt toch al, zijn dure politiecontroles wel nodig?”

Eind september debatteert de gemeenteraad over de plannen. Het Verkeersbesluit wordt binnenkort gepubliceerd in de Staatscourant waarna inspraak nog mogelijk is.

Tags: fiets