Fietsenrekken Trans 10 en Academiegebouw keren terug

Het huidige fietsenvak op Domplein wordt vervangen door een rek, foto DUB

Trans en het Domplein zijn in de afgelopen maanden voorzien van nieuwe bestrating. De verwachting was dat de fietsenrekken na de werkzaamheden zouden terugkeren, maar dat bleek niet het geval. Bij het afronden van de werkzaamheden van Trans is het terugplaatsen van rekken vergeten in te plannen, zegt Martien Camphuis van de faculteit Geesteswetenschappen. De gemeente heeft nu beloofd om de rekken voor onderwijspand Trans 10 zo snel mogelijk terug te plaatsen.

trans10fiets.jpgDe terugkeer van het fietsenrek bij het Academiegebouw is niet vergeten in te plannen, zegt Jan Willem van Zeijl van de gemeente Utrecht. “De gemeente had er voor gekozen om daar een parkeervak zonder rekken te maken vlak naast de metalen plaat die aangeeft waar het Castellum heeft gestaan. Dat leek de gemeente mooier dan een rek. Maar verschillende groepen mensen hebben te kennen gegeven dat een parkeervak niet werkt op die locatie zoals mindervaliden. De gemeente is ook niet meer zo blij met het vak, omdat fietsers hun fiets nu kriskras op het Domplein parkeren. Dat wordt waarschijnlijk verergerd doordat er nu geen fietsenrekken meer staan op Trans en medewerkers en studenten van de universiteit hun fiets toch ergens kwijtmoeten.”

academiefietsen.jpgBinnen enkele weken moeten er naast het Academiegebouw en op de hoek van het Wed met het Domplein fietsenrekken komen, belooft Van Zeijl. Ook het UCK aan het Domplein krijgt weer meer parkeerplekken waardoor het parkeerleed op het Domplein verzacht wordt. Van Zeijl zegt ook dat de gemeente nog op zoek is naar mogelijkheden om een “inpandige fietsenstalling” te realiseren in die hoek van de stad. Deze is nodig wanneer de oostzijde van de Oudegracht en onder meer ook ’t Wed voetgangersgebied worden.