Filmpje op Dumpert van verstoord college

screenshot uit Dumpertfilmpje

“Ik betaal 3000 piek voor deze goedkope meuk en je doet niet eens de moeite om mij te kunnen verstaan. Wat the fuck doe ik hier?” Tijdens het hoorcollege Wiskunde in de Cosmoszaal in het Koningsbergergebouw stond een student op en begon vrij agressief te schreeuwen. Daarna pakte hij een laptop en sloeg die kapot tegen de collegebanken. Meteen daarop verdween hij onder grote hilariteit van de 160 studenten uit de zaal.

“Ik schrok me rot”, zegt docent Ruud Schotting. “In eerste instantie dacht ik aan een doorgedraaide student die duidelijk hulp nodig heeft. De sfeer was wat lacherig, maar ik heb de studenten erop gewezen dat het niet lollig was. Als voorzitter van de jury voor de UU Docentenprijzen hoor ik ieder jaar dat docenten een ‘veilig’ onderwijsklimaat moeten creëren. Ik voel me nu onveilig. Voor studenten was het extra vervelend omdat ze na het incident een tussentoets moesten doen.”

Al snel werd duidelijk dat niemand de student kende. Het lijkt of de actie vooraf was opgezet omdat een andere student het incident heeft gefilmd. Nog dezelfde dag werd kwam er een filmpje op Dumpert. Over het waarom van de actie gaan verschillende verhalen, zowel binnen de studenten die aan het college deelnamen als bij de reacties op Dumpert. Het zou een hogeschoolstudent zijn met een challenge om op te vallen of gaan om een weddenschap vanuit een studentenvereniging. Op Dumpert schrijft iemand dat het om een Laurens zou gaan die normaal geen college heeft in het Koningsbergergebouw. Het doet denken aan een gebeurtenis in 2018 toen 'een tovenaar' de UB onveilig maakte. Dat bleek achteraf om een theaterstudent te gaan die de opdracht had gekregen ergens opvallend aanwezig te zijn.

Schotting is niet blij met de gang van zaken. Hij heeft een brief geschreven aan de decaan van Geowetenschappen om uit zoeken wie het college verstoord heeft. “Deze figuren verzieken het voor de studenten die kort daarop een toets moeten doen. Beroerder kon gewoon niet.”