Friese ‘universiteit’ hoopt op bekostiging

De Rijksuniversiteit Groningen wil in Leeuwarden een nieuwe faculteit oprichten, met vijf tot tien masteropleidingen en een university college. Maar er moeten nog wel wat hindernissen worden genomen.

Fryslân krijgt na twee eeuwen weer een universiteit, stelden de provincie en de Rijksuniversiteit Groningen zaterdag met enige bravoure. Met steun van de provincie wil de RUG haar elfde faculteit in Leeuwarden vestigen.

Tot nog toe investeerde Friesland 14 miljoen euro in de University Campus Fryslân, die in 2011 werd opgericht. Daar kunnen studenten in Leeuwarden momenteel een drietal masteropleidingen van verschillende universiteiten volgen. De campus krijgt een nieuwe impuls nu de RUG haar onderwijsaanbod in Leeuwarden flink gaat uitbreiden en daar een elfde faculteit wil vestigen.

De provincie is blij met de uitbreiding, maar de nieuwe faculteit moet zich op den duur wel zelf bedruipen. “In 2015 investeren we nog 3,5 miljoen euro en in de jaren erna, als de nieuwe opleidingen bekostiging krijgen van het ministerie, betalen we alleen nog mee aan de opstartkosten”, aldus een woordvoerder.

De RUG verwacht dat het ministerie toestemming en bekostiging zal geven voor het university college en de nieuwe masteropleidingen, die samen honderden studenten moeten trekken. Ze zouden goed aansluiten bij de arbeidsmarkt in Friesland. De faculteit gaat bovendien samenwerken met de Friese hogescholen om hbo’ers vlotter te laten doorstromen: talentvolle studenten krijgen na hun eerste jaar een speciaal programma om de overstap naar het universitaire onderwijs beter te laten verlopen.

Andere universiteiten zullen waarschijnlijk geen bezwaar maken tegen de nevenvestiging van de RUG. In Friesland zijn ook de universiteiten van Wageningen, Twente en Tilburg actief, maar met hen zijn afspraken gemaakt.

Begin dit jaar werd bekend dat de RUG ook een masteropleiding begint in het Drentse Dwingeloo, bij het instituut voor radioastronomie Astron. De ‘universiteit van het noorden’ zou met het provinciaal bestuur nog gesprekken voeren over andere opleidingen in Drenthe.