Gedoe om verloren post bij studentencomplex De Sterren

Pinpassen, lenzen, verjaardagscadeaus en contracten; deze en veel andere brievenpost is volgens bewoners nooit aangekomen op studentencomplex De Sterren. De bewoners klagen al een paar maanden over de slechte postbezorging.

Een pakketje ligt op de brievenbus in de regen, maar wordt gelukkig op tijd door een bewoner gespot en bij het juist adres afgeleverd. Bewoners van studentencomplex De Sterren in Rijnsweerd vertellen op hun gezamenlijke Facebookpagina dat dit soort situaties wel vaker voorkomt.

Het loopt niet altijd goed af. De besloten Facebookpagina stroomt over met klachten over pakketjes en brieven die verkeerd of te laat bezorgd worden en soms zelfs helemaal niet aankomen. Het gaat dan vooral over pakketjes die via de brievenpost bezorgd worden.

Als de bewoners klachten hebben, moeten ze de klantenservice van PostNL bellen. Maar daar voelen ze zich niet altijd serieus genomen, zo blijkt uit de posts op Facebook.

Woordvoerder Hanne Kluck van PostNL geeft aan dat er in de laatste drie weken vijftien klachten over de brievenpost zijn binnengekomen via de klantenservice. Volgens haar klopt het niet dat PostNL niet luistert. “Er is wel degelijk wat met de klachten gedaan, maar dat is niet altijd meteen zichtbaar.”

Het probleem lag volgens Kluck waarschijnlijk bij de bezorger van de wijk, maar het blijft onduidelijk waarom sommige brieven verloren zijn gegaan. Inmiddels is besloten om de bezorger vanaf deze week te vervangen.

Max Bos van het woonbestuur van De Sterren heeft zelf geen last gehad van vermiste post. Om zich heen hoort hij wel veel mensen klagen. Maar hij relativeert ook: “Veel bewoners hebben klachten, maar als de post terecht is, laten ze dat niet weten.”

Bovendien is volgens Max mogelijk niet alleen de postbezorging het probleem. Er gaat waarschijnlijk ook veel fout omdat de huisnummers niet altijd correct genoteerd worden. “Elke brievenbus bestaat uit een cijfer én een letter. Als de letter ontbreekt dan weet de bezorger niet in welke brievenbus hij de post moet stoppen. Dit verklaart alleen niet waarom post helemaal niet op de juist plek terecht komt.”

Kluck erkent dat het complex niet op de hoogte is gehouden van de precieze maatregelen van PostNL, maar bewoners wisten volgens haar wel dat er aan het probleem gewerkt werd. Ze geeft aan het contact met het complex te gaan verbeteren. “We gaan de bewoners informeren over de acties die we ondernomen hebben en we gaan het gesprek aan als daar behoefte aan is.”

Hoeveel post verloren is gegaan is niet bekend. Bewoners die post missen kunnen volgens PostNL het beste eerst contact opnemen met de afzender.

Tags: de sterren | ssh