Gedoe over zorgverzekering buitenlandse student

Veel buitenlandse studenten krijgen ten onrechte een boete omdat ze in Nederland geen zorgverzekering hebben. De Partij van de Arbeid is bezorgd en heeft Kamervragen gesteld.

Al 15.000 internationale studenten zijn gesommeerd een zorgverzekering af te sluiten, schrijft Transfer. Het tijdschrift voor internationalisering van het hoger onderwijs benaderde acht hogescholen en universiteiten en concludeert dat sommige studenten hier niet meer willen studeren vanwege problemen met de Nederlandse zorgverzekeringswet.

Wat is er aan de hand? Sinds 2006 moet iedereen die in Nederland woont of werkt een basisverzekering afsluiten. Voor buitenlandse studenten onder de 30 is toen een uitzondering gemaakt, omdat zij thuis vaak al een verzekering hebben die ook hier voldoende dekking biedt. Maar, zodra ze geld gaan verdienen met een bijbaan of stage moeten buitenlanders wel een Nederlandse verzekering afsluiten.

De problemen begonnen in 2011, toen het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) actief mensen ging opsporen zonder basisverzekering. Maar omdat het CVZ niet kan zien wie student is zonder bijbaan, krijgt een grote groep buitenlandse studenten onterecht een boete van 350 euro op de mat. Bezwaar aantekenen kan, maar levert veel gedoe op. Bovendien is het ingewikkeld voor wie geen Nederlands spreekt.

Door dit alles zou Nederland minder aantrekkelijk worden voor buitenlandse studenten. PvdA-parlementariërs Mohammed Mohandis (onderwijs) en Lea Bouwmeester (zorg) willen daarom van het kabinet weten hoe studenten die geen Nederlandse verzekering nodig hebben, uit de CVZ-systemen gefilterd kunnen worden.