Geen ‘boetes’ voor late inschrijving tentamen

Onderwijsinstellingen mogen geen vergoeding vragen van studenten die zich te laat voor een tentamen inschrijven. Dat is wettelijk niet toegestaan, schrijft minister Bussemaker aan de Tweede Kamer.

Bij veel universiteiten en hogescholen moeten studenten zichzelf inschrijven voor een tentamen. Zijn ze te laat en willen ze toch tentamen doen, dan moeten ze een vergoeding betalen. In januari kwam een Leidse rechtenstudent in het nieuws die 225 euro moest betalen omdat ze een paar keer te laat was.

Minister Bussemaker heeft wel enig begrip voor zulke vergoedingen, blijkt uit haar antwoord op Kamervragen van partijgenoot Mohammed Mohandis (PvdA). Iedereen kan zich immers kosteloos inschrijven voor een tentamen en de vergoedingen zijn bedoeld om studenten alsnog de mogelijkheid te bieden tentamen te doen.

“Maar het in rekening brengen van dergelijke extra kosten is niet toegestaan op grond van de wet”, voegt ze daaraan toe. Universiteiten en hogescholen mogen geen ‘boetes’ opleggen als studenten te laat zijn met hun inschrijving. Wel mogen ze een deadline schrijven voor de inschrijving. Wie te laat is, moet op een later moment tentamen doen.

Behalve Mohandis keken ook anderen in de Tweede Kamer keek vreemd op van de tarieven voor late inschrijving. Het CDA was “verbijsterd”, de SP sprak van “onzin” en ook D66 en PVV wilden geen financiële sancties toestaan.

Het is niet de eerste keer dat de Leidse rechtenfaculteit met minister Bussemaker botst over de wet op het hoger onderwijs. Eerder overtrad de rechtenfaculteit de wet door oude studiepunten van trage bachelorstudenten te laten vervallen en hun ook geen nieuwe tentamenkans meer te bieden.