Geen boete voor coassistent zonder verblijfsvergunning

De Radboud Universiteit Nijmegen hoeft geen boete te betalen omdat zij een Iraanse studente zonder verblijfsvergunning coschappen liet lopen. Volgens de Raad van State volgde ze onderwijs en werkte ze niet.

In 2007 legde de arbeidsinspectie de Radboud Universiteit een boete van 9500 euro op omdat een student tandheelkunde werkzaamheden verrichtte in een ziekenhuis, terwijl ze nog in afwachting was van een verblijfsvergunning. Volgens de inspectie had de universiteit een tewerkstellingsvergunning moeten aanvragen voor de studente.

Maar de Nijmeegse universiteit ging daartegen in beroep. Ze stelde dat de studente niet in het ziekenhuis werkte, maar er onderwijs volgde. Coschappen zijn verplicht om te kunnen afstuderen.

De Raad van State stelt de universiteit in het gelijk. Coassistenten worden ingezet ter vervanging van een arts of verpleegkundige. Bovendien krijgen ze niet betaald, in tegendeel: de opleiding betaalt het ziekenhuis voor hun begeleiding.