Geen colleges meer Achter de Dom

De collegezalen in Achter de Dom 22/24 voldoen niet meer aan huidige eisen en sluiten de deuren.

Generaties binnenstadsstudenten volgden er hun colleges: Achter de Dom 22/24. Aan die traditie komt begin volgend jaar een einde.

Maarten van Rossem stond er vaak, de as van zijn sigaret in een plastic bekertje tippend. De beroemde historicus Hermann von der Dunk gaf er vele hoorcolleges; altijd met deftige dictie. De afgelopen decennia was Achter de Dom, oftewel ADD, voor veel Utrechtse studenten en docenten een bekende onderwijslocatie.

Hier komt per februari 2016 een einde aan. De vier werkgroepzalen en twee collegezalen voldoen niet meer aan de eisen die de faculteiten Rebo en Geesteswetenschappen aan onderwijsruimten stellen. Er waren vooral veel klachten over het benauwde klimaat in het gebouw en de slechte staat van de zalen. De investeringen om het universitaire eigendom als onderwijspand in stand te houden zijn te hoog, zo is berekend.

Bovendien kunnen de rechtenstudenten straks terecht in hun eigen onderwijsgebouw aan het Janskerkhof 3. Dat wordt op dit moment gerenoveerd. Studenten van de faculteit Geesteswetenschappen gaan meer colleges volgen in het pand aan Janskerkhof 15/15a.

Het is nog onduidelijk wat de universiteit met het pand in het historische hart van Utrecht, letterlijk achter de Dom, gaat doen. Voorlopig komt het gebouw leeg te staan. Het naastgelegen gebouw Achter de Dom 20, waarin onder meer de universiteitshoogleraren gehuisvest zijn, blijft gewoon in gebruik.