Geen geloof in onderwijsinvesteringen

Het kabinet heeft helemaal geen extra geld over voor onderwijs, zeggen hogescholen, universiteiten en oppositiepartijen. De miljoenen uit het Nationaal Onderwijsakkoord zijn “een sigaar uit eigen doos”.

D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold is niet onder de indruk van het akkoord met werkgevers en vakbonden. “Het is gewoon rondpompen van geld. Balletje-balletje met onderwijs”, zei hij gisteren tijdens het Prinsjesdagdebat van de NOS.

SP-Kamerlid Jasper van Dijk deelt die kritiek en noemt de miljoenen “een sigaar uit eigen doos”, omdat ze afkomstig zijn van verschuivingen binnen de onderwijsbegroting. “Bijvoorbeeld van het geld dat vrijkomt bij invoering van een leenstelsel. Dat betekent dat studenten de investeringen betalen door hun basisbeurs in te leveren.”

Voorzitter Walter Dresscher van de Algemene Onderwijsbond liet eerder al weten zijn handtekening niet te zetten, omdat de afspraken volgens hem niets opleveren. Minister Bussemaker voert volgens hem “een goednieuwsshow” op rondom de onderwijsbegroting. “De stukken die wij hebben gezien, geven helemaal geen aanleiding voor een feestje.”

Ook voorzitter Karl Dittrich van universiteitenvereniging VSNU is teleurgesteld dat het kabinet niet extra investeert in wetenschappelijk onderzoek en onderwijs. Toch zet hij zijn handtekening onder het akkoord, omdat het “een deel van de pijnlijke maatregelen uit het kabinetsbeleid compenseert”.

De Vereniging Hogescholen constateert eveneens dat de aangekondigde bezuinigingen alleen maar worden verzacht. “Netto wordt er in deze kabinetsperiode nog steeds h100 miljoen op de hogescholen bezuinigd”, aldus voorzitter Thom de Graaf.