Geen Spinozaprijs voor Utrecht

De hoogste onderscheidingen in de Nederlandse wetenschap gaan dit jaar net als vorig jaar naar Amsterdam en Nijmegen. Ook een Leidse onderzoeker ontvangt een Spinozapremie.

De Nijmeegse universiteit sleept zelfs twee ‘Nederlandse Nobelprijzen’ in de wacht: hoogleraar ecologische microbiologie Mike Jetten en hoogleraar algebra en topologie Ieke Moerdijk krijgen ieder 2,5 miljoen euro om onderzoek mee te doen. Moerdijk werkte 23 jaar voor de UU. Hij nam in september 2011 afscheid als vice-decaan van de faculteit Bètawetenschappen.

De Leidse hoogleraar fysica en chemie Xander Tielens en de UvA-hoogleraar antropologie Annemarie Mol mogen eveneens 2,5 miljoen euro vrij besteden aan onderzoek. Mol studeerde geneeskunde en filosofie in Utrecht en was werkzaam als postdoc aan de UU.

Elk jaar krijgen maximaal vier topwetenschappers een Spinozapremie toegekend van onderzoekfinancier NWO. De premies werden in 1995 voor het eerst uitgereikt. Annemarie Mol is de twaalfde vrouw die een Spinozapremie krijgt. Vierenvijftig mannen kregen er tot nu toe eentje.

Scheikundige Piet Gros was in 2010 de laatste Utrechtse winnaar. Tussen 1999 en 2007 was het vrijwel elk jaar raak. Alleen in 2002 stond de UU droog.

Wetenschappers moeten door hun rector magnificus worden voorgedragen voor de prijs of door één van de voorzitters van de afdelingen van de KNAW. Ook de adviesraden van de KNAW, de Netherlands Academy of Technology and Innovation, het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren en de NWO-gebiedsbesturen mogen voorstellen doen.

De prijs is vernoemd naar de grote Nederlandse Verlichtingsdenker Baruch de Spinoza (1632-1677). Op 7 september vindt de officiële uitreiking plaats.