Geesteswetenschappers winnen studentenprijzen

Scriptieprijswinnaar Marrit Woudwijk ontvangt de prijs uit handen van rector Henk Kummeling Foto: DUB

De winnaars werden maandag bekendgemaakt tijdens de Opening van het Academisch Jaar. Dit keer gebeurde dat vanwege de coronabeperkingen niet in een afgeladen Domkerk, maar in een kleinschalige bijeenkomst in de aula van het Academiegebouw. De bedoeling was dat de bijeenkomst via een livestream te volgen was, maar dit bleek door een technische storing niet mogelijk.

De jury die de beste masterscriptie moest selecteren, had dit jaar de keuze uit 28 inzendingen. Behalve Marrit Woudwijk (Conflict Studies) werden uiteindelijk Arif Ibrahim Ardisasmita (Regenerative Medicine and Technology) en Errikos Kounalis (Nanomaterials) genomineerd voor de prijs.

In haar scriptie laat Marrit Woudwijk zien dat oorlogen tegenwoordig worden beschreven als humanitair en onontkomelijk. Voor verhalen over het persoonlijk leed en de grote schade die wordt aangericht, is daarbij geen plaats. Het onderzoek sprong er volgens de jury uit “vanwege het onderwerp, de relevantie van het onderwerp en de manier waarop zijn het onderzoek methodisch, theoretisch en analytisch aanpakte”.

Woudwijk, inmiddels docent bij de UU-opleiding Liberal Arts & Sciences, schreef naar aanleiding van haar scriptie een artikel voor het internettijdschrift De Correspondent. Ook maakte ze een podcast.

De jury voor de prijs voor bijzondere verdiensten had de keuze uit negen studenteninitiatieven. Behalve de uiteindelijke winnaar DOMcast behoorden de studenten achter het project Begijnhof Community Composting tot de genomineerden. De studenten van het University College Roosevelt verzamelden samen met inwoners van Middelburg compost om volkstuinen te bemesten.

Ook de Utrechtse studenten die het Journal of Trial and Error begonnen, waren genomineerd. Hun tijdschrift richt zich op de publicatie van ‘mislukt’ onderzoek met de achterliggende gedachte dat je veel kunt leren van de fouten van andere wetenschappers.

De jury zei onder de indruk te zijn van het enthousiasme en de toewijding waarmee de studenten van DOMcast historische vragen van inwoners van Utrecht onder de loep namen. Het initiatief heeft de potentie te groeien, zo denkt de jury.

Dat de studenten nu onderzoek doen naar een blijvend gedenkteken voor een joodse familie die in de Jan van Scorelstraat woonde en waarnaar naspeuringen zijn gedaan, bewijst volgens de jury de sterke link tussen het project en de stad Utrecht.

Zowel Woudwijk als de studenten van DOMcast ontvingen een oorkonde en een cheque van 1500 euro.