Gemeente pakt fietsprobleem Drift aan

Wie zijn fiets op de Drift parkeert, kan hem binnenkort zomaar kwijt zijn. De gemeente gaat gevaarlijk gestalde fietsen verwijderen. Vanaf deze week worden studenten gewaarschuwd door middel van labels aan hun fietsen.

Hulpdiensten die niet meer over de Drift kunnen rijden omdat de rijbaan een fietsenstalling is geworden. In- en uitgangen die geblokkeerd worden door rijwielen. Het zijn problemen die de gemeente en de universiteit al geruime tijd bezighouden. Fietsen stallen op straat is niet verboden, maar de gevaarlijke situatie op de Drift vraagt om maatregelen.

Jipke Detrie, facilitair demand manager van de faculteit Geesteswetenschappen, licht toe waarom gevaarlijk gestalde fietsen verwijderd worden: “Sinds begin dit jaar is er regelmatig overleg geweest met de gemeente over het fietsenprobleem. Het gaat om stalling in de openbare ruimte, dus we kunnen als faculteit of universiteit geen directe actie ondernemen. Samen met de gemeente en de UU-directie Vastgoed & Campus zijn we tot deze oplossing gekomen. Het is niet ons streven om de Drift fietsvrij te maken, we willen de straat weer veilig en leefbaar maken.”

Een gevaarlijk gestalde fiets is volgens Detrie een fiets die op de rijbaan van de Drift staat geparkeerd en de doorgang blokkeert. Ook fietsen voor in – of uitgangen van gebouwen worden gezien als gevaarlijk gestalde fietsen. De verwijderde fietsen worden naar een gemeentedepot op de Kanaalweg gebracht, waar ze binnen twee weken tegen betaling opgehaald kunnen worden door de eigenaar.

Aan de Wittevrouwenstraat is een fietskelder waar studenten hun fiets kunnen stallen, maar deze voorziening volstaat niet. Detrie: “De capaciteit is 700 fietsen, waarvan 80 plaatsen voor medewerkers. Tijdens de drukste weken zijn er ongeveer 1100 stalplaatsen nodig. De capaciteit zou dus verdubbeld moeten worden. We zijn hierover met de gemeente en Vastgoed & Campus in gesprek en kunnen nog geen uitspraken doen over wanneer er een oplossing komt, wel dat deze in de maak is.”

Rik Vangangelt, universiteitsraadslid en student Nederlands, is principieel tegen het stallen van rijwielen op de Drift. “Momenteel staan er regelmatig fietsen midden op de weg. Daar moet iets aan worden gedaan. Veel studenten zijn gewoon lui, en vinden het makkelijk om hun fiets op de Drift te parkeren. Ik vind wel dat er eerst genoeg capaciteit in de fietsenstalling moet zijn voordat de gemeente begint met fietsen verwijderen.”

De studentenvereniging UVSV zit ook op de Drift. Volgens Detrie is de vereniging net als koffiebar Ludwig, fitnesscentrum Trainmore en de bioscoop Wolff City betrokken bij de nieuwe plannen.

Het fietsenprobleem op de Drift is niet nieuw. Eerder werd studieverenigingen al opgeroepen hun leden te waarschuwen voor de gevaren van het stallen van fietsen op de Drift.